جدید ترین اخبار موسیقی و سینما ایران و جهان

займ на карту срочно

محبوبترین مطالب از دیدگاه کاربران

گفت و گویی با کارن همایون فر

kren%20homayonfar گفت و گویی با کارن همایون فر

پاپ موزیک – «کارن همایونفر» که یکی از آهنگسازان با سابقه سینما و تلویزیون است این روزها درگیر یک تجربه جدید و متفاوت است. او مراحل ساخت موسیقی تئاتر «مردی برای تمام فصول» به کارگردانی «بهمن فرمان آرا» را به اتمام رسانده است. تئاتری که اخبار مربوط به آن از مدتها قبل مورد توجه مخاطبان و رسانه ها بود و چهره های مطرحی در تیم بازیگری آن هم حضور دارند. کارن همایونفر در گفتگویی از جزئیات جدیدترین تجربه هنری خود سخن گفت.

گفت و گویی با کارن همایون فر

  • *از مراحل ساخت موسیقی تئاتر «مردی برای تمام فصول» برای ما بگویید و اینکه ایده حضور شما در این پروژه چگونه شکل گرفت؟

پس از اینکه امسال موسیقی متن فیلم سینمایی آقای «بهمن فرمان آرا» را ساختم بلافاصله پس از آن مشغول موسیقی تئاتر ایشان شدم. این تئاتر برای دوران الیزابتی و یکی از مهمترین متن هایی است که برای تئاتر نوشته شده است. طبیعتا باید به منابع و آثاری که مربوط به سالهای ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ میلادی بودند رجوع می کردم. خوشبختانه به دلیل آشنایی خودم با این رپرتوار، موسیقی نوشتم که احساس می کنم با تئاتر همخوانی دارد. هنوز تمرینات با موسیقی را شروع نکرده ایم و پس از تایید آقای فرمان آرا برای قطعات، بازیگران می توانند با موسیقی تمرین خود را آغاز کنند.

  • *فکر کنم این اولین تجربه شما در زمینه موسیقی تئاتر باشد.

بله همینطور است. من هرگز در این زمینه فعالیتی نکرده ام. دهها پیشنهاد طی سالهای گذشته داشتم ولی این کار را انجام ندادم زیرا احساس می کردم که شاید برای این حوزه مناسب نباشم. اما این بار که پذیرفتم شرایط تفاوت داشت.

  • *چه تفاوتی باعث شد که این پیشنهاد را قبول کنید؟

 زیرا تا کنون کمتر شاهد تئاتری نظیر مردی برای تمام فصول و با این شکوه بوده ایم. این یک تئاتر به معنای واقعی کلمه است. علاقه شخصی من به کارگردانی آقای فرمان آرا متن و بازیگران بسیار خوبی که حضور دارند باعث شد تا برای این تجربه جدید ترغیب شوم.

  • *آیا از این پس فعالیت بیشتری در زمینه موسیقی تئاتر خواهید داشت؟

تئاتر ما نه به آن مفهومی که از «poor theater» می شناسیم بلکه به معنای واقعی کلمه کمی فقیر است. باید اتفاقاتی در آن رخ دهد که تئاتر به شکوه سابق خودش بازگردد. بعید می دانم با این شرایط و بودجه هایی که به این هنر اختصاص داده می شود بتوانیم شاهد تکرار کارهایی از این دست باشیم. فکر می کنم اولین بار است که بخش خصوصی پیگیر این کار شده است. گرایش زیادی برای فعالیت در تئاتر ندارم زیرا متن برای من اهمیت زیادی دارد و ترجیح می دهم همین کار سینمایی را ادامه دهم. مگر تئاتری نظیر مردی برای تمام فصول تکرار شود تا بخواهم مجددا در این حوزه فعالیت کنم.

  • *این روزها مشغول آهنگسازی برای کدام فیلم های سینمایی هستید؟

از ابتدای سال فیلم دوست عزیزم «رضا کاهانی» را کار کردم که به اتمام رسید. پس از آن آهنگسازی برای فیلم سینمایی آقای فرمان آرا به نام «دلم میخواد» را انجام دادم و به مخاطبان توصیه می کنم که هر دو فیلم را تماشا کنند. در حال حاضر درگیر پروژه آقای «ابوالحسن داودی» هستم که چند سال قبل برای آخرین فیلم ایشان که توقیف شد اغلب عوامل تولید سیمرغ دریافت کردند. پس از اتمام پروژه ایشان کار ساخت موسیقی فیلم آقای «امیرحسین ثقفی» را آغاز می کنم که از جوانان آینده دار سینمای ایران است. در دو فیلم قبلی ایشان حضور داشتم و «مردی که اسب شد» عنوان این پروژه جدید است و فکر می کنم تجربه خوبی با همدیگر داریم. برای هر دو فیلم قبلی او هم جایزه منتقدین و هم دیپلم جشنواره فجر را دریافت کردم.

  • *ماه رمضان امسال باز هم یک بازگشت موفقیت آمیز به تلویزیون داشتید و موسیقی سریال «مدینه» را ساختید. آیا فعالیت «کارن همایونفر» در تلویزیون بیشتر می شود یا هنوز همان دلخوری هایی که سال گذشته، در گفتگویی که با همدیگر داشتیم، به آنها اشاره کردید پا برجا است؟

سال گذشته و پس از مدتها دوری از تلویزیون، موسیقی سریال «مادرانه» را کار کردم. امسال هم سریال «مدینه» را در ایام ماه رمضان روی آنتن داشتم. فکر می کنم موسیقی هر دو سریال مورد توجه واقع شد. اگر حقیقت را بخواهید هنوز همان دل چرکینی من از تلویزیون پا برجا است. ترجیح دادم کار خودم را در تلویزیون کمتر کنم به دلیل اینکه دیگر فرقی نمی کند کارن همایونفر، «فردین خلعتبری» یا «پیمان یزدانیان» آهنگ بسازند یا کسانی که الفبای این کار را بلد نیستند. من موسیقی سریال مدینه را کاملا به سمت یک موسیقی مردمی سوق دادم تا همه بتوانند آن را زمزمه کنند و بخوانند. به جای اینکه رسم شده است فقط در پایان سریال از یک ترانه استفاده می کنند، من در تمام آن مجموعه از ترانه های متعدد استفاده کردم. همکاری با تلویزیون را خیلی دوست دارم و نزدیک به سی سریال طی بیست و دو سال اخیر کار کرده ام اما آنقدر که باید از تلویزیون بها نگرفته ام. با وجود اینکه تلویزیون و مخاطب میلیونی آن را دوست دارم ولی وقتی که دلسرد می شوید دیگر دلسرد شده اید!

  • *تیتراژ پایانی آن سریال با صدای «مرتضی اسکندری» شنیده شد که نام او خیلی در رسانه ها مطرح نبود. همکاری با او چگونه شکل گرفت؟

اتفاقا ایشان چند کار گذشته من را هم خوانده بودند از جمله می توانم به «قصه پریا» اشاره کنم که بعدا «رضا یزدانی» یک نسخه دیگر آن را خواند. همچنین او برای سریال های «اغما» و «لالایی برای بیداری» هم خوانده بود. قرار بود شخص دیگری تیتراژ پایانی مدینه را بخواند که این امر محقق نشد و من از درون کار مرتضی اسکندری را انتخاب کردم. برخی از ترانه های میانی سریال را هم «یغما گلرویی» سروده بود که «میلاد فرهودی» زحمت خواندن آنها را کشید. یک مقدار هم سعی دارم که صداهای جدیدتر معرفی کنیم تا از این صداهای تکراری جلوگیری شود. به هرحال چهره های جوان و صداهای تازه باید وارد عرصه شوند تا رنگ و بوی آثار هم متفاوت تر شود.

  • *فکر می کردید که موسیقی برف روی کاج ها مورد پسند منتقدین و اهالی موسیقی هم قرار بگیرد؟

موسیقی این فیلم و موضوع و عوامل تولید آن از جمله «پیمان معادی» که وظیفه کارگردانی را بر عهده داشت را بسیار دوست دارم. برف روی کاج ها از آلبومی انتخاب شد که در آن موسیقی های دیگری هم وجود داشت که سیمرغ و تندیس خانه سینما را دریافت کرده بودند. حقیقت این است که فکر نمی کردم موسیقی برف روی کاج ها چنین جایزه ای را کسب کند به دلیل اینکه یک موسیقی کاملا کلاسیک است. برقراری ارتباط با آن به مخاطب کمی حرفه ای تر احتیاج دارد.

خبرنامه:
با عضویت در خبرنامه پاپ موزیک همیشه بروز باشید.
ایمیل خود را بدون www وارد کنید!

ارسال دیدگاه: