جدید ترین اخبار موسیقی و سینما ایران و جهان

займ на карту срочно

محبوبترین مطالب از دیدگاه کاربران

خیلی ها فکر کردند ارشاد را دور زدم

خیلی ها فکر کردند ارشاد را دور زدم

پاپ موزیک –  تا صحبت از او به میان می‌آمد، ناخودآگاه یاد اوایل تاسیس شبکه‌های ماهواره‌ای می‌افتیم، زمانی که شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان افتتاح شدند و کمتر کسی می‌دانست همکاری با آنها غیرقانونی است. مهدی مقدم به دلیل پخش ویدئوکلیپ‌هایش از شبکه‌های ماهواره‌ای ۷سال ممنوع الفعالیت بود. پخش یکی از آهنگ‌های مهدی مقدم جوان در این شبکه‌ها او را در بین عموم مردم مطرح کرد.”خیلی خونسردی دیوونم کردی” شهرت مهدی مقدم آنقدر فراگیر شد که از هر رده سنی او را می‌شناختند. از آن زمان مدت زیادی گذشته و اکنون مقدم بار دیگر فعالیت هنری را از سر گرفته است، هرچند این بار از مجرای قانونی و قصد دارد در صورت موافقت وزارت ارشاد، آلبوم خود را روانه بازار کند. مقدم از ماجراهای سال‌های اخیر صحبت کرد.

خیلی ها فکر کردند ارشاد را دور زدم

قبل از هر چیز برویم سر مسئله  آلبوم، الان مدت زمان زیادی است که شما در فضای رسمی تک‌آهنگ‌های مختلفی را منتشر می کنید، ولی خبری از آلبوم نیست علت این غیبت چیست؟
من به خاطر پخش موزیک‌ویدئو‌هایم که به خاطر آن ۷ سال ممنوع‌الفعالیت بودم، در مصاحبه‌های اخیر عذرخواهی کردم.
چرا این شرایط به وجود آمد مسبب اصلی این همه اتفاق چه چیزی یا چه کسی هست؟
یک مقدار خودم مقصر هستم مابقی مربوط به آن شرکتی است که آلبوم “سونامی” را منتشر کرد و بعد از انتشار چون حقوق مادی و معنوی کار متعلق به آن شرکت بود و البته آن زمان قانونی وجود نداشت که پخش کلی را غیرمجاز بداند در نتیجه شرکت این کلیپ‌ها را در اختیار شبکه‌های مختلف گذاشت و در ادامه هم من نتونستم جلوی پخش آن کلیپ‌ها را بگیرم به همین خاطر خیلی‌ها فکر کردند که من ارشاد را دور زدم.
منظور شما از این خیلی‌ها همان کسانی هستند که در مصاحبه اخیرتان گفتید از ممنوع‌الفعالیت بودن شما خوشحال شدند؟
نه نه بحث آن افراد کاملا جداست منظور مسئولین ذی ربط هستند که با مجوز بنده سرکار داشتند و فکر کردند انتشار این موزیک‌ویدئوها از قصد بود، ولی واقعا قصدی در کار نبوده است. من واقعا توی این وادی‌ها نبوده و نیستم. همین الان هم از این داستان صدمه زیادی خوردم و ۷ سال از زندگی عقب افتادم، چون از همه چیز دور بودم. در این ۷ سال می توانستم بهترین حرکت‌ها را در آلبوم یا کنسرت داشته باشم که میسر نشد. الان هم منتظرم این اتفاق بیفتد و بتوانم شرایط برگزاری کنسرت را در تهران داشته باشم.
در این مدت خیلی افراد که مثل شما بودند مجوز آلبوم‌هایشان صادر شد. یعنی مشکل شما انقدر حاد بود و تنها مسئله پخش کلیپ بود یا علت دیگه ای هم داشت؟
علت دیگه ای نداشت این وسط یک سو تفاهمی برای دوستان در وزارت ارشاد افتاد پیش آمد که فکر کردند پخش کلیپ توسط من انجام شد ولی واقعا دست من نبود. متاسفانه ما در قرارداد چیزی درباره پخش کلیپ قید نکردیم. سال ۸۶ که آلبوم منتشر شد در ادامه کلیپ‌ها پخش شد و متاسفانه من زیر سوال رفتم. واقعا هیچ عمدی در کار نبوده و من چوبش را خوردم. همه زندگی من تحت‌الشعاع قرار گرفت.
این ضررها بیشتر مادی بود یا معنوی؟
بیشتر مالی بود. شما در نظر داشته باشید که شغل اصلی من موزیک است و درآمد اصلی من از اینجا تامین می شود.
 اما شما در این مدت به مشاغل زیادی روی آوردید مثل تاسیس باشگاه ورزشی یا کار دکوراسین داخلی؟
من رشته ام طراحی است و علاقه دارم، ولی علاقه زندگی من با ورود موسیقی عوض شد و تمرکزم را روی این گذاشتم که با وجود این مشکلات شرایط سخت شد و ضرر دیدم. خدا را شکر با کمک دوستان ارشاد وضعیت بهبود پیدا کرده است. من هم کماکان اظهار ندامت و پشیمانی کردم. با این وجود اگر بعد از این همه صدمه مالی، اگر مقصر هم بودم به سزای عمل رسیدم.
این ۷ سال بی حاشیه هم نبود. مثل شایعه مهاجرت شما. ماجرای این مهاجرت چه بود؟
من به هیچ عنوان هیچ جا مصاحبه نکردم که از ایران رفتم و برنمی گردم و هیچ جا صحبت از نیامدن من نبود. خیلی‌ها شیطنت کردند که مهدی رفته ولی بنا به مسائل مختلف رفتم، اما قرار نبود که برنگردم. اگر اینجوری بود که می توانستم خیلی کارها کنم، ولی اینطور نبود. به خاطر مسائل و شرایط زندگی‌ام ترجیح دادم مدتی از این جا دور باشم و استراحت کنم تا شرایط روحی و جسمی من عوض شود.
پس با تمام این تفاسیر طرفدران شما کی منتظر آلبوم جدید باشند؟
هنوز نمی‌توانم نظر قطعی بدهم. این بستگی به دوستان در وزارت ارشاد دارد.
انتشار این تعداد تک‌آهنگ برای اعلام حضور است؟
من بعد از این همه سال دارم فضا را محک می‌زنم و تک‌تراکی اعم از موسیقی تیتراژ یا سفارش کار خاص باشد، کار می‌کنم.
الان تیتراژ خاصی در دست دارید؟
بله در حال حاضر تیتراژ رادیو فصلی به تهیه‌کنندگی و کارگردانی فرهاد دهنوی، با شعر علی استیری و آهنگسازی و تنظیم سعید سام هست که هر روز ساعت ۳ در حال پخش هست.
حرفه بازیگری‌تان را به کجا رساندید؟
آن را هم کماکان ادامه می‌دهم و در این مدت با افراد مختلفی اعم از آقایان محسن توکلی، نصیری، جعفری، مقدم همکاری داشتم. حتی در یک مورد هم به عنوان بازیگر وهم به عنوان خواننده حضور داشتم.
از این مسائل بگذریم برسیم به آخرین آلبوم شما یعنی “احتیاط” من به عنوان طرفدار نه به عنوان یک کارشناس یا هر چیز دیگر این آلبوم در شان مهدی مقدم نمی‌دانم و ضعف و کاستی‌های زیادی در آن می‌بینم؟
“احتیاط” یکی از بهترین آلبوم های من بود! تنها ایراد آن چیدمان اشتباه و تعداد زیاد تراک‌ها بود. این آلبوم می توانست تنها با ۸ تراک و یک چیدمان درست و البته تبلیغات درست می‌توانست یکی از بهترین آلبوم‌های سال باشد.
اما این مسئله را قبول دارید که قرار دادن این همه تراک در یک آلبوم خیلی ریسک هست و در اکثر موارد منفی جواب داده؟
من به خاطر شرایط کاری‌ام مجبور بودم تراک زیادی را در آلبوم قرار بدم ولی با این حال به نظرم تراک‌هایی که در “احتیاط” بود، مثل: “یکی دونه” ، “بچگی” ، “اما تو را تا نبینم”، “الهی بمیرم تا تو نمیری” جزو بهترین‌ها بودند و یا حتی قطعه‌ای مثل نیستی، الان من ۶ یا ۷ تا مثال زدم که خوب بود اگر با چیدمان درست قرار می گرفت این اتفاق نمی افتاد در ضمن من در صدد این بودم مردم را محک بزنم و بتوانم قطعات لازم برای اجرا را داشته باشم.
بسیار خب، قبول دارید که شرایط امروز موسیقی به شدت افت داشته و خواننده‌ها دچار یه غرر کاذب شدند مخصوصا آنهایی که به اسم و رسمی رسیدند؟
غرور خیلی وقت است که یک سری افراد را درگیر کرده ولی بحث غرور نیست، غرور را نمی توان جزو گناهان کسی دانست، چون کاملا اجتناب‌ناپذیر است ولی الان موسیقیدان های ما انگار پشت سرش را نگاه نمی کنند که بینند چه اتفاق افتاد که بر سر زبان‌ها افتادند.
وضعیت موسیقی امروز را چطور می‌بینید؟
اگر می‌توانستم ببینیم وضعیت خودم را می‌دیدم! چون دست من نیست. وقتی یه آهنگ زیر زمینی “هیت” می‌شود و برعکس یه آلبوم خوب منتشر می‌شود و هیچ اتفاق نمی افتد! همه اینها از ماهواره‌ها و سایت‌هایی که لایک‌های دروغین دارند نشات می‌گیرد. زمان ما انتخاب برای مردم ساده‌تر و راحت‌تر بود، اما الان شرایط فرق کرده است. البته در این میان برنامه‌های ظاهرا تخصصی موسیقی می‌توانند به این شرایط کمک کنند، اما متاسفانه موسیقی ما متولی زیاد پیدا کرده و بزرگ‌های موسیقی ما خانه‌نشین شده‌اند.
شما چه پیشنهادی دارید؟
ما باید کار را از پایه شروع کنیم، ولی این کار را فراموش کردیم و فقط به ظواهر چسبیدیم. برایتان یک مثال می زنم چرا باید من تیتراژ بخوانم، اما در شبکه مذکور منتشر نشود؟
منظورتان برنامه “ساعت ۲۵” است؟
بله ، شما به من بگویید گه چرا نباید این اتفاق بیفتد؟ در موسیقی باید با هم صادق‌تر باشیم که نیستیم.
بگذریم، در آلبوم با چه کسانی همکاری داشتید؟
سهیلا اسدی، علی استیری، سعید سام و خیلی های دیگر هستند که چون هنوز قطعی نشدند نمی توانم نام ببریم، چیزی نزدیک به ۱۶۰ آهنگ هست که از میان آنها حق انتخاب فقط ۱۰ قطعه است که خیلی کار سختی است. سعی می‌کنم بیشتر فضا به سمت “سونامی” برود و شکل محاوره داشته باشد. خود من هیچ وقت دنبال استعاره و واژه‌های جدید نمی‌روم و از اول ساده کار کردم. شرایط کاری‌ام این جوری بوده و کاری که شعر دلنشین و موزیک خوب را داشته باشد بیشتر می‌پسندم.
 چرا مدام با سعید سام همکاری داردی؟ چه پتانسیلی دارد که بقیه ندارند؟
چون کسی را نمی بینم که بتواند نیازهای من را ارضاء کند. دوستان دیگر قابلیت دارند و کار خوب زیاد تولید شده ولی با سعید کارهای موفق زیادی داشتم، مثل “نیستی”، “برو”، “قصه” ، “بی‌رحم” و… سام پتانسیل بهتری نسبت به بقیه دارد که من را جذب خودش می‌کند.
از میان آلبوم‌های تازه‌منتشر‌شده کدام را بیشتر دوست داشتید؟
همه خوب کار کردند، ولی از میان آنها آلبوم ماهان بهرام خان را بیشتر پسندیدم.
خبرنامه:
با عضویت در خبرنامه پاپ موزیک همیشه بروز باشید.
ایمیل خود را بدون www وارد کنید!

ارسال دیدگاه: