جدید ترین اخبار موسیقی و سینما ایران و جهان

займ на карту срочно

محبوبترین مطالب از دیدگاه کاربران

گفت و گویی با شهرام شکوهی در پایان سال ۹۳

گفت و گویی با شهرام شکوهی در پایان سال 93

اخبار موسیقی – «شهرام شکوهی» این روزها در سکوت خبری مراحل تولید سومین آلبوم رسمی خود را دنبال می کند. او در این مجموعه با چهره های جدیدی همکاری خواهد داشت و باز هم باید منتظر تغییراتی در آثار خواننده «مدارا» باشیم. هرچند به گفته خودش این آلبوم و قطعاتش از فرم همیشگی او خارج نیست اما یقینا حضور چهره های جدید باعث اتفاقات جدید خواهد شد. در واپسین روزهای سال ۹۳ به سراغ شهرام شکوهی رفتیم و دقایقی را با او گپ زدیم. گپ و گفتی که با نقد و بحث همراه شد و چند خبر را هم از زبان شهرام شکوهی شنیدیم.

گفت و گویی با شهرام شکوهی در پایان سال ۹۳

  • *آلبوم جدید در چه مرحله ای قرار دارد؟

پرونده آلبوم تشکیل شده و اشعار را برای بررسی به شورای شعر ارائه کرده ایم. انشاالله روند اخذ سایر مجوزها هم پیگیری خواهد شد و پس از صدور مجوز نهایی وارد مرحله تکثیر و توزیع می شویم.

  • *چند قطعه تا کنون آماده کرده اید؟

 فکر می کنم حدود چهارده قطعه آماده خواهیم کرد که از این تعداد احتمالا ده اثر نهایی انتخاب می شوند و در آلبوم قرار خواهند گرفت.

  • *عوامل تولید چه کسانی هستند؟

به دلیل اینکه هنوز چیدمان نهایی قطعات مشخص نشده، تغییر و تحولات زیادی خواهیم داشت و ترکیب تیم تولید و خصوصا بخش تنظیم قطعی نیست. اما «امیرحسین کاشانیان» و «میلاد ترابی» در بخش تنظیم با من همکاری دارند. در بخش شعر «علی بحرینی»، «محمد کاظمی»، «امین بامشاد» و احتمالا خانم «مهلا سلیمانی» حضور خواهند داشت. این بار هم احتمالا سه یا چهار ترانه از سروده های خودم را می خوانم. کار ساخت اغلب ملودی ها را انجام داده ام و در این بخش هم چند اثر از سایر دوستان دریافت کرده ام. پس از اتمام مراحل تولید قطعات باید بررسی های دقیق انجام دهیم و زمانی که آثار نهایی را انتخاب کردیم می توانیم اطلاع رسانی دقیق درباره جزئیات داشته باشیم.

  • *حضور «مهران عباسی» در آلبوم قطعی شده است؟

با مهران عباسی مشغول رایزنی هستیم.

  • *این آلبوم چه تفاوت هایی با آثار گذشته شما و چه تفاوت هایی با آنها دارد؟

فضای آلبوم جدید من به سمت «مدارا» باز می گردد و بیشتر به سمت تلفیقی بودن گرایش دارد. چنین فضایی را در آلبوم دوم کمتر کردیم اما در این اثر تصمیم دیگری اتخاذ کردیم و به وجهه دیگری از آلبوم مدارا می پردازیم.

  • *در کنسرت جشنواره اعلام کردید که گروه شما به عنوان یک گروه تلفیقی به ثبت رسیده اما آثارتان بیشتر وجهه پاپ دارد. کمی در این زمینه بیشتر توضیح می دهید؟

ما از ابتدای فعالیت به دنبال این نبودیم که بگوییم تلفیقی یا پاپ هستیم و گروه خودمان را با این عناوین معرفی کنیم. ما را جزو گروه های پاپ رده بندی کردند و حرفی نداشتیم. حقیقت این است که ما پاپ نیستیم و اگر  به کارهای من دقت کنید در بخش وکال یا ملودی و در اغلب موارد واقعا پاپ نیست. کارهایی که اکنون در موسیقی ایران به عنوان تلفیقی شناخته می شود، شاید به اندازه کارهای ما مولفه تلفیقی نداشته باشند ولی به هرحال با این عنوان شناخته می شوند. در هر حالت موسیقی ما از ابتدا اینگونه بوده و الان تبدیل به تلفیقی نشده ایم. دوستان دفتر موسیقی ارشاد هم کارشناسی کردند و گروه ما را در بخش موسیقی تلفیقی طبقه بندی کردند.

  • *در این آلبوم هم ساز گیتار حرف اول را می زند و فضای فلامنکو سیطره دارد؟

 مدل کاری ما اینگونه است که در بخش آوازی به سمت موسیقی سنتی ایرانی گرایش داریم. در بخش ملودی به سمت نوعی از موسیقی فلامنکو می رویم که این به واسطه هنر آقای امیرحسین کاشانیان است. بحث تلفیقی که در سوال گذشته مطرح شد به نوعی از همین موضوع نشأت می گیرد. این دو بخشی که عرض کردم را به نوعی تلفیق کرده ایم و خوب یا بدش را نمی دانم اما علاقه مندان به این سبک، این بخش را پسندیدند. این وجهه با کارهای ما گره خورده است و اگر نباشد انگار ما نیستیم. احتمال دارد که در آلبوم جدید تغییرات کوچکی هم داشته باشیم اما کلیت کار ما از همان موسیقی فلامنکو و آوازی که به سمت موسیقی ایرانی گرایش دارد، جدا نیست.

  •  *مدتی است که خوانندگان جوانی وارد عرصه موسیقی شده اند که کلیت آثارشان شبیه به شما است و آن موسیقی فلامنکو و آواز ایرانی را در کارهای خود دارند. با این وجود آیا خودتان را هنرمند صاحب سبک می دانید؟

من نمی توانم خودم را با این عنوان معرفی کنم و کسانی که در کار موسیقی فعالیت دارند باید چنین تشخیصی بدهند. به نظر من صاحب سبک بودن یک عنوان بزرگ است. با اتفاقاتی که طی چند سال اخیر در موسیقی مشاهده کرده ام به این نتیجه رسیدم که با داشته هایی کمتر از این می شد ادعای بیشتری داشته باشیم ولی ما اینگونه نبودیم. هنوز هم در زمینه موسیقی ادعایی ندارم و حقیقت این است که فعلا شاگرد هستم و باید کار کنم و زحمت بکشم تا همان شاگردی را حفظ کنم. پیاده سازی و اجرای این مدلی که ما کار می کنیم بسیار سخت است. شاید چهره های زیادی الهام بگیرند و موفقیت آلبوم مدارا باعث شد که سایرین هم به این راه جدید ترغیب شوند. آنقدر که این موضوع روی نوع کار برخی از دوستان تاثیر داشت، باعث تشویق ما نشد. جامعه موسیقی و رسانه ها خیلی به این موضوع نپرداختند. فکر می کنم مسبب بخشی از این موج گرایش به کارهای تلفیقی، ما بودیم ولی به این موضوع آنقدر هم پرداخته نشد.

  • *یک انتقاد نسبت به آلبوم «کولی عشق» این بود که سطح ترانه های آن نسبت به مدارا پایین تر بود. وضعیت و سبک ترانه ها در آلبوم سوم چگونه است؟

ببینید برای آلبوم «کولی عشق» هم خیلی این انتقاد را قبول ندارم. اگر هم نظر انتقادی نسبت به کولی عشق وجود داشت، بیشتر به خاطر نوع چینش و ترتیب قطعات بود. اگر این آلبوم را هم می خواستم مانند مدارا با قطعه اسلو آغاز کنم شاید نظرات به گونه ای دیگر می شد. چنین کاری را انجام ندادم زیرا نمی خواستم که مجددا آلبوم با قطعه غمگین آغاز شود. اگر قطعاتی نظیر «توبه شکستم» و «جان خسته» را در ابتدای آلبوم قرار می دادم شاید اصلا این انتقادات مطرح نمی شد. یک یا دو شعر کولی عشق ساده بود و در آلبوم مدارا هم همان شعرهای ساده را داشتیم. در آلبوم مدارا شعرهای سنگین تر و داستانی داشتیم که در کولی عشق هم هینطور بود ولی نوع چینش قطعات شاید باید به گونه دیگری انجام می شد. فکر کردیم که کارها را اینگونه بچینیم تا مخاطب بتواند وجه شاد کار را بیشتر دریابد. حتی از لحاظ تقسیم بندی کارهای شاد و غمگین، این دو آلبوم عین هم بودند و تفاوت زیادی نداشتند.

  • *آیا تک قطعاتی که در سال ۹۳ ارائه کردید مشابه فضای آلبوم هستند یا این آثار صرفا آزمون و خطایی برای سنجش نکات مختلف بود؟

نظر من این است که باید از طریق تک قطعات ذائقه مخاطب را بسنجیم و ببینیم با تغییراتی که لحاظ می کنیم چه عکس العمل هایی نشان می دهند. پس از انتشار هر تک قطعه به جمع بندی می رسیم و سعی می کنیم در آلبوم بهترین تصمیم را اتخاذ کنیم. باید از طریق این تک قطعات تمامی بازخوردها را دریافت و ارزیابی کنیم. در مورد تک قطعه هایی هم که طی یک سال اخیر منتشر کردم باید بگویم دقیقا عین این کارها را در آلبوم نخواهیم داشت. اما به طور کل این آثار، از سبک و سیاق کارهای من خارج نبود و در آلبوم جدید هم از این روند کلی که دنبال می کنم خارج نمی شوم.

  • *تا زمان انتشار آلبوم جدید در تهران کنسرتی خواهید داشت؟

سعی ما این است که آلبوم سوم را هرچه سریعتر روانه بازار کنیم. البته در پرانتز باید بگویم که قصد نداریم کیفیت، فدای سرعت و زمان شود. از سوی دیگر پس از انتشار آلبوم مدارا تا امروز فکر می کنم ۴۱ اجرا در تهران داشته ام. حقیقتا خودم هم دیگر از این کنداکتور تکراری که در این سالها خوانده ایم خسته شده ام و وای به حال تماشاگران! فعلا برنامه ای برای اجرای تهران نداریم و دوست دارم که با دست پر از مخاطبان عزیز میزبانی کنم. فعلا برای پایتخت کنسرت جدید نداریم و پس از انتشار آلبوم سوم وارد فصل جدیدی از تور اجراهای زنده خواهیم شد. اما برخی شهرستانها هستند که هنوز به آنها سفر نکرده ایم. برخی از شهرستانها هم هستند که زمانی مهمان مردمشان بودیم که هنوز آلبوم در آنجا به خوبی شنیده نشده بود. به این شهرها سفر خواهیم داشت و برنامه های خود را روی صحنه می بریم. یک تور آمریکا هم داشتیم و هنوز هم البته داریم که منتظر طی شدن مراحل اداری صدور مجوز آن هستیم. قرار بود که در فروردین، این تور را برگزار کنیم که این امکان فراهم نشد و به احتمال خیلی زیاد در ماه خرداد به دیدار ایرانیان مقیم آمریکا خواهیم رفت.

“وحید لشکری”

خبرنامه:
با عضویت در خبرنامه پاپ موزیک همیشه بروز باشید.
ایمیل خود را بدون www وارد کنید!

ارسال دیدگاه: