جدید ترین اخبار موسیقی و سینما ایران و جهان

займ на карту срочно

محبوبترین مطالب از دیدگاه کاربران

گزارشی از مراسم اولین سالگرد درگذشت نیما وارسته

گزارشی از مراسم اولین سالگرد درگذشت نیما وارسته

اخبار موسیقی پیروز ارجمند در مراسم اولین سالگرد درگذشت زنده یاد نیما وارسته آهنگساز و نوازنده موسیقی پاپ که جمعه اول خرداد ماه در فرهنگسرای ارسباران تهران برگزار شد با اعلام این خبر افزود: دوست ندارم در چنین مراسمی صحبت کنم و لازم است که دیگر در چنین برنامه های ارزشمندی سخنرانی کمتری وجود داشته باشد. البته چنین رویدادها و محافلی فرصت مناسبی است که بتوانیم با طرح موضوعات مختلف پیرامون موسیقی به سمتی حرکت کنیم که مشکلات و معایب این حوزه حل شود.

گزارشی از مراسم اولین سالگرد درگذشت نیما وارسته

وقتی که گیتار الکتریک در رسانه ملی ممنوع بود

پیروز ارجمند در ادامه صحبت های خود گفت: نیما وارسته از جمله هنرمندان تاثیرگذار موسیقی پاپ کشورمان بود که نقش بسیار موثری را در ارائه موسیقی پاپ خوب انجام می داد. خوب به خاطر دارم  زمانی که من در حوزه موسیقی پاپ فعالیت می کردم و استفاده از سازهایی چون گیتار الکتریک ممنوعیت کامل پخش در رسانه ملی داشت نیما وارسته جزو افرادی بود که نقش خوبی در عرصه موسیقی داشت و همانطور که ما به آقایان در رسانه ملی اثبات کردیم که در همان برنامه گزارش هفتگی شما و موسیقی که برای آن استفاده می کنید گیتار الکترنیک نیز وجود دارد نیما وارسته نیز در کنار سایر هنرمندان حضور داشت. در آن دوران بود که به صورت قطره چکانی حقانیت موسیقی را به اثبات رساندیم.

مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد بیان کرد: قطعا نیما وارسته از هنرمندان تاثیرگذار عرصه موسیقی است که اگر در زمان حیاتش پای درد دل های او می نشستیم به طور حتم از وزارت ارشاد گله مند بود. اما باید به این نکته اشاره کنم که ما مسئولان وزارت ارشاد باید کاری کنیم که شما هنرمندان را زیاد اذیت نکنیم. ما تمام تلاش خود را انجام می دهیم که از جانب ما به شما اذیت کمتری برسد و زمانی فرا برسد که شما موسیقیدانان در فعالیت های موسیقایی کشور حضور موثرتری داشته باشید و ما فقط نهاد ناظر باشیم.

ارجمند تصریح کرد: موسیقیدانان همگی از شریف ترین هنرمندان کشور ما هستند که  تصور غلطی در مورد آنها بوجود آمده است. شما کدام شغلی را دیده اید که به فرد شاغل در آن گفته شود شغل تو حرام است. وقتی عده ای مانع برگزاری کنسرت های دارای مجوز وزارت ارشاد می شوند و برنامه ها را لغو می کنند این هنرمندان متواضع و هنرمند عرصه موسیقی هستند که آرام و بی سر و صدا کار خود را انجام می دهند. متاسفانه آنچه که در جو موسیقی مطرح می شود خارج از واقعیت است.

این آهنگساز ادامه داد: من حداقل ماهی یک بار با دوستان دلواپس جلسات زیادی را برگزار می کنیم و بر این باورم که بخشی ازدغدغه های دوستان دلواپس دغدغه هایی به حق و درست است ولی باید باور کنیم که مشکلات حل خواهد شد. همین که از تعداد هزار و ۶۰۰ کنسرت موسیقایی، ۴ کنسرت لغو می شود اتفاق خوبی است که باید به سمتی برویم که همین چند کنسرت لغو شده نیز وجود نداشته باشد.

موافق پیوستن به قانون کپی رایت جهانی نیستم

ارجمند با بیان اینکه به آینده موسیقی ایران امیدوارم، توضیح داد: متاسفانه ما سهمی در بازار جهانی موسیقی نداریم بنابراین بنده یکی از مخالفان پیوستن به قانون کپی رایت جهانی هستم چرا که بر این باورم وقتی سهم ما در بازار جهانی تقریبا نزدیک به صفر است چه پولی را باید برای مالکیت معنوی بدهیم؟ ما باید در قدم اول فضایی را فراهم کنیم که قانون مالکیت معنوی ابتدا در کشورمان اجرایی شود اگر ما بتوانیم نهادی چون رسانه ملی را به این سمت ببریم که برای پخش آثار موسیقایی مبلغی را پرداخت کنند آنگاه می توانیم به موضوع بین المللی شدن موسیقی ایران در قانون مالکیت معنوی نیز امیدوار باشیم.

مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد افزود: با توجه به موضوعاتی که به آن اشاره کردم می خواهم در این مراسم ارزشمند خبر خوبی را به شما اعلام کنم اینکه طی روزهای گذشته موفق به تشکیل «شورای هماهنگی موسیقی کشور» شده ایم که در این شورا که وظیفه اش پیگیری مطالبات هنرمندان موسیقی است نهادهایی چون رسانه ملی، حوزه هنری، وزارت ارشاد و سایر دستگاه هایی که به نوعی با موسیقی در ارتباط هستند حضور دارند که خوشبختانه تا به امروز نیز اتفاقات خوبی افتاده است. ضمن اینکه اخیرا هم در شهرداری تهران اتفاقات خوبی پیرامون آموزش موسیقی افتاده که به زودی کلاس های آموزش موسیقی نیز در فرهنگسراها راه اندازی خواهد شد. با تدوین شیوه نامه کنسرت ها، برج میلاد نیز به زودی به چرخه برگزاری کنسرت های پاپ اضافه خواهد شد. البته یکی دیگر از مواردی که ما طی هفته های گذشته به آن دست پیدا کردیم  ملزم کردن تالارهای میزبان برگزاری کنسرت برای استانداردسازی در بخش صدا است که اگر چنین اتفاقی برای این سالن ها نیفتد مجوز برگزاری کنسرت به آنها داده نخواهد شد.

تفاهم نامه سه جانبه وزارت کشور، نیروی انتظامی و وزارت ارشاد

ارجمند در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید بر این نکته که امسال، سال کیفیت موسیقی ایران است، توضیح داد: خوشبختانه طی ماه های گذشته حمایت های خوبی از طریق استانداری ها برای توسعه و گسترش موسیقی در شهرهای کشور انجام گرفته و ما تلاش داریم با همکاری شما هنرمندان عزیز صنعت موسیقی کشور را به سمتی هدایت کنیم که بخش کیفی موسیقی نیز ارتقا پیدا کند. امسال با تفاهم نامه سه جانبه ای که میان وزارت کشور، نیروی انتظامی و وزارت ارشاد امضا خواهد شد امنیت کنسرت ها نیز تامین می شود و تمام موارد غیر قانونی که منجر به هنجارشکنی در کنسرت ها می شود نیز رفع خواهد شد.

مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد گفت: برخی از مواقع به دفتر موسیقی وزارت ارشاد این گله را می کنند که چرا ما در مقابل موضوعات حاشیه دار لغو کنسرت ها کاری را انجام نمی دهیم که من باید به این دوستم بگویم ما علاقمند به ایجاد بحران نیستیم اما از فردای روزی که کنسرتی لغو می شود بخش حقوقی دفتر موسیقی وارد کار شده و نسبت به شکایت از گروه های خودسر درباره لغو کنسرت ها اقدامات لازم را انجام می دهیم به طوری که هم اکنون تعدادی از پرونده های قضایی پیرامون دخالت گروه های خودسر در لغو کنسرت ها  وجود دارد که برای آنها محکومیت نیز صادر شده است. پس می بینید که ما تلاش خود را انجام می دهیم اما تمایل داریم که این فعالیت  ها در فضایی آرام برگزار شود. شما مطمئن باشید که هیچ کنسرتی از چشم ما دور نمی ماند و ما به عنوان یک دستگاه فرهنگی که تلاش می کند در فضای آرام به فعالیت ادامه دهد مراقب اوضاع هستیم و از شما هنرمندان نیز تشکر می کنیم که تا به امروز تحمل کرده اید تا این صنعت به تعالی برسد.

ارجمند در بخش پایانی صحبت های خود توضیح داد: روزنامه واشنگتن پست چندی پیش درباره برگزاری کنسرت کیتارو در ایران توضیح داد که فضای برگزاری کنسرت در ایران فضای امنی است و مانند فضای غیر امنی چون شهر بغداد نیست و همه می توانند آرام به تماشای کنسرت بنشینند.

وقتی نیما عطای ماندن در آمریکا را به لقایش بخشید

محسن وارسته پدر زنده یاد نیما وارسته نیز در مراسم یادبود فرزندش گفت: سال گذشته در چنین روزهایی در تالار وحدت که اغلب شما برای تشییع جنازه نیما وارسته حضور داشتید از شما خواهش کردم که یاد هنرمندان و نیما را پایدار نگه دارید و انصافا هم ظرف این مدت در فضای مجازی و برنامه های مختلفی که روی می داد حضور شما برای  من محسوس بود و همین حمایت ها بود که این گونه می توانیم در محضر شما عزیزان عرض ادب داشته باشیم.

وی افزود: نیما علاوه بر اینکه پسرم بود، رفیق و همدم من نیز بود پس طبیعی است که هر آدمی با این نسبت می توانند خاطره های زیادی برای گفتن داشته باشد. یکی از این خاطره ها به سال ۸۵ باز می گردد زمانی که نیما برای تکمیل کردن دوره آموزشی خود به آمریکا سفر کرد. بعد از یک ماهی که از سفر او گذشته بود یکی از همکاران او در آمریکا با من تماس گرفت و به من پیشنهاد داد که نیما را متقاعد کنم در آنجا بماند و کار موسیقایی خود را در کشور آمریکا پیگیری کند که من این موضوع را به صورت تلفنی با نیمای عزیز در میان گذاشتم اما او در پاسخ من گفت درست است که اینجا بهترین شرایط را برای زندگی دارد اما اینجا فضای میهن و وطنم را ندارد به همین جهت حاضر نیستم به هیچ قیمتی در آنجا بمانم.

وی با ذکر خاطره ای دیگر از فرزند فقیدش ادامه داد: در ماه های نزدیک به مرگ نیما بیشتر با او همراه بودم و هر زمان که فرصت ایجاد می شد با او به استخر می رفتیم من خوب یادم می آید که وقتی در روزی از استخر بیرون آمدیم من به زیر دوش رفتم و وقتی از دوش با حوله بیرون آمدم این نیمای عزیز بود که حوله دیگری در دست داشت و به من اصرار کرد که باید خودش، من را خشک کند. او به قدری مهربانانه این کار را که می توانم بگویم در تمام عمرم چنین فضای دلنشینی را تجربه نکرده بودم. من می توانم بگویم که نیما به معنا و مفهوم واقعی کلمه من را در این سالها تر و خشک کرد.

وارسته افزود: بعد از یک ماهی که از این ماجرا گذشت ناگهان به من زنگ زدند و گفتند که بیا و پسرت را ببین و وقتی که من به آن استخر لعنتی قدم گذاشتم دیدم پسرم مانند رخش آنجا خوابیده بود و دیگر حوله ای نبود که بخواهم او را خشک کنم و این صحنه را هیچ کس ندید جز من و عکاسی که رفیق او بود. من تا آخر عمرم این خاطره تلخ را فراموش نخواهم کرد.

برای نوازنده ای که هیچوقت غمگین نبود

علیرضا میرآقا نوازنده و از دوستان نزدیک زنده یاد نیما وارسته نیز در این مراسم گفت: نیما عصبانی می شد ولی هیچگاه غمگین نبود. عمده خاطرات من نیز با او به سفرهای خارج از ایران گروه ما بر می گردد که با هم هم اتاق بودیم. اولین چیزی که همیشه با دیدن نیما خنده ام می گرفت و می توانم از آن به عنوان یک خاطره از آن یاد کنم گرسنگی نیما بود که همیشه بهترین خاطرات را برای من رقم می زد. او زمانی که گرسنگی اش برطرف می شد آنچنان چهره بامزه و طنزآمیزی به خود می گرفت که لحظه به لحظه آن برایم خاطره است.

وی قبل از اجرای قطعه ای موسیقایی افزود: من از نیما وارسته فقط خاطره خوب دارم حتی در بدترین شرایطی که او داشت خاطره بدی در ذهنم وجود ندارد. من مطمئنم او امروز در اینجاست و حتی حس می کنم که روزی بر می گردد و به ما می گوید که دیدید سرکارتان گذاشتم. من مطمئنم جای او خوب است و به همین خاطر از شما می خواهم که یک بار دیگر برای او دست بزنید.

امیدوارم دیگر شاهد اتفاقات سال ۹۳ نباشیم

سعید شهروز خواننده موسیقی پاپ کشورمان نیز قبل از اجرای قطعه «رفیق روز تنهایی» گفت: نیما وارسته بیشتر دوست برادرم بود تا من اما می دانم هنرمندی بودکه همواره برای اعتلای موسیقی پاپ تلاش زیادی کرد.وی افزود: امیدوارم دیگر سال ۹۳ برنگردد چرا که سال گذشته سالی بود که به تمام ما ضربه زد. بنابراین آرزویم این است که دیگر چنین اتفاقات ناگواری برای ما نیفتد.

رضا تاجبخش نوازنده پیانو نیز در این برنامه توضیح داد: آشنایی من با نیما به سال ۷۵ باز می گردد که مدتی بعد این ارتباط قطع شد اما چند سال بعد گروهی به نام «کویر» متشکل از او، من، امین حیایی و دیگر دوستان تشکیل شد که بعد از آن نیز این ارتباط دوباره قطع شد و مجددا تا سال ۸۵ که با برگزاری کنسرت های حمید عسکری این ارتباط شکل گرفت و به قدری برای من ارزشمندبود که هیچگاه آن را فراموش نخواهم کرد. این نوازنده بیان کرد: دوست دارم در اینجا گله بزرگ خود را اعلام کنم. اینکه دیروز بر سر مزار نیما من کسانی را که باید می دیدیم مشاهده نکردم و برای من عجیب بود که آدم هایی را در آن فضا دیدم که اصلا توقع دیدن آنها را نداشتم. به هر حال به نظر من دوستان واقعی اش باید دیروز بر سر مزارش حضور پیدا می کردند و بهانه اینکه نمی توانیم در فضای قبرستان حضور داشته باشیم بهانه خوبی نیست. وی با ذکر خاطره ای از نیما وارسته گفت: نیما زیاد کنسرت نمی رفت اما یادم می آید روزی به من زنگ زد و به یکباره از من تقاضای بلیت کنسرت بابک جهانبخش کرد که این برای من واقعا جالب توجه بود. به هر حال او قبل از این اجرا دنیا را ترک کرد و من متاثر شدم که چرا در کنسرت ما حضور نداشت.

هیچ تضمینی برای تکرار خورشید صبح فردا نیست

مریم حیدرزاده ترانه سرا نیز در این مراسم یادبود گفت: شاید یکی از ایرادهای بزرگ ما در عصر تکنولوژی این است که پس از پرواز برای برخی از انسان های بزرگ مراسم برگزار می کنیم. این کاش از این پس طوری لحاظ  کنیم که این مراسم کمتر تکرار شود و ما در زمان حیات هنرمندان برای آنها بزرگداشت برگزار کنیم چرا که هیچ تضمینی برای تکرار خورشید صبح فردا نیست.

این ترانه سرا خطاب به خانواده زنده یاد وارسته گفت: هیچ تسلیتی داغ رفتن نیما وارسته را تسکین نمی دهد و مسلما تا به امروز جملات و صحبت های زیادی پیرامون نیما وارسته گفته شده ولی ای کاش چاره ای بود که واقعا مرهم بودن را یاد بگیریم شاید این بهترین راه برای تسکین جای خالی پرواز آدم ها باشد.

اجرای بنیامین برای دوستان از دست رفته

بنیامین بهادری نیز در این ویژه برنامه قبل از اجرای قلعه «منو ببخش» به حاضران در برنامه گفت: نیما از ابتدای کاری که ما در موسیقی شروع کردیم به همراه فرید احمدی جزو افراد ثابت گروه ما بود بنابراین در این جا دوست دارم ترانه ای را تقدیم شما کنم که سال ۸۴ برای ناصر عبدالهی عزیز ساخته شد و امروز به دوستانی تقدیم می کنیم که هم اکنون همراه ما نیستند.

خبرنامه:
با عضویت در خبرنامه پاپ موزیک همیشه بروز باشید.
ایمیل خود را بدون www وارد کنید!

ارسال دیدگاه: