جدید ترین اخبار موسیقی و سینما ایران و جهان

займ на карту срочно

محبوبترین مطالب از دیدگاه کاربران

چمران به روایت رپرها

چمران به روایت رپرها

اخبار موسیقی – بهنام مظاهری: مدتی است که یک خواننده رپ سر و صدای بسیاری کرده است. خواندن قطعه ای برای شهید مصطفی چمران از یک سو و همکاری با امیرعباس گلاب از سوی دیگر باعث شهرت روز افزونِ او شد. امیرعباس گلاب نیز که پس از خواندن تیتراژ سریال پر مخاطب «ستایش» سر زبان های افتاده بود با همخوانی در قطعه «بخشش»، یک کارِ پاپ-رپِ موفق دیگر را خلق کردند که مورد استقبال بسیاری نیز قرار گرفت.

چمران به روایت رپرها

مصاحبه با حمید صفت و امیرعباس گلاب

در ادامه گفتگوی مشترک خبرنگار ما با امیرعباس گلاب و حمید صفت را می خوانید:

 

کمی درباره همکاری تان در آهنگ “بخشش” که این روزها خیلی مورد توجه قرار گرفته توضیح می دهی؟

امیرعباس: وقتی اولین بار ماکت کار را گوش دادم احساس کردم می شود یک فضای پاپ راک خوب از آن در بیاوریم. اصلا هیچوقت در ذهنم نبود که سمت رپ بروم اما هربار حمید قسمت رپش را می خواند مو به تنم سیخ می شد و دوست داشتم به هر نحوی شده به بهتر شدن این کار کمک کنم. من خودم به حمید پیشنهاد خواندن قسمت پاپش را دادم و یک هفته هم طول کشید که کار را آماده کنم. از همان موقع هم احساس می کردم نتیجه کار تاثیر گذار می شود و مورد استقبال قرار می گیرد.

 

وقتی امیرعباس پیشنهاد همخوانی در این آهنگ را داد چه فکری کردی؟

حمید صفت: من واقعا خوشحال شدم. چون احساس می کردم قسمت شروع و قسمت میانی کار ضعف دارد و نمی دانستم باید چه کار کنم که این ضعف را برطرف کنم. وقتی امیرعباس این پیشنهاد را داد خوشحال شدم و مطمئن بودم که نتیجه کار خیلی بهتر می شود.

 

این آهنگ جدا از این که طرفداران زیادی پیدا کرده کمی هم بحث برانگیز شده. که شاید به خاطر سبک و سیاق رپ خوانی متفاوت حمید و یا ظاهر و پوشش بازیگران موزیک ویدئویی که برای این آهنگ ساختید باشد.

امیرعباس: اصلا به خاطر همین ها است که حمید متفاوت تر از دیگر خواننده ها است و به همین دلیل هم با چهار پنج کاری که تولید کرده تا این حد طرفدار پیدا کرده.

 

حمید می خواهم از خودت همین را بپرسم که چطور با تولید فقط پنج آهنگ تا این حد مخاطب پیدا کردی؟

حمید صفت: بگذار من سوال اولت را جواب بدهم. همه این ها به این خاطر برایم پیش آمد که من فقط احساسم را بیان کردم. همه آن چیز که در قلب و روحم بود را گفتم. راستش را بخواهی خیلی دلی کار کردم. انرژی آن روزهایم در این ترانه ریخته شد. همیشه بزرگترهایمان در موسیقی می گویند که احساست را بیان کن و من هم همیشه همین کار را کردم. شاید به همین خاطر هم هست که انقدر مردم این کار را دوست داشتند.

امیرعباس: ببین حمید واقعا خودش است و سعی نمی کند جای کس دیگری باشد. این یک فضای جدید از رپ است که مختص به خود او است و الان هم که مردم دنبال شنیدن کارهای جدید هستند.

 

داستان شخصی پشت این آهنگ وجود دارد؟ چون وقتی کار را گوش می کنیم متوجه می شویم که انگار مخاطب خاصی دارد.

حمید صفت: راستش بله. در دوره ای از زندگی ام اشتباهی کردم و بابتش بخشیده نشدم. یادم می آید صدای یک بزرگواری را در گوشی ام داشتم و همیشه هم گوش می دادم که می گفت خدا مردم را می بخشد اما مردم همدیگر را نمی بخشند. هرچه بیشتر دقت می کردم متوجه می شدم که بخشش انگار در جامعه ما دیگر وجود ندارد. حتی در خیابان هایمان هم ماشین ها به هم راه نمی دهند. مردم انگار خشک شدند و دیگر نمی توانند هم را ببخشند. من هم منکر اشتباهم نمی شوم اما حقیقت این است که بخشیده هم نشدم. در آن روزهایی که با خودم کلنجار می رفتم این شعر را نوشتم و به همین خاطر است که می گویم این کار حاصل انرژی آن روزهای من است. امیر عباس هم که با ترانه خودش کار من را تکمیل کرد. ای خدا خسته ام می فهمی؟ قسمت من زمینی بود و امیرعباس هم با خدا درد و دل می کرد. به همین خاطر است که می گویم کار کاملی از آب در آمده. امیر در ترانه خودش می گوید خدا خسته ام. این جمله را فقیر و غنی، زن و مرد و پیر و جوان بارها و بارها ممکن است در زندگی شان بگویند. من خودم هم با قسمت پاپ این کار بیشتر از قسمت خودم ارتباط برقرار می کردم. زبان ساده ای دارد و مطمئنا هرکسی با آن ارتباط عمیقی برقرار می کند.

امیر عباس: اصلا یکی از دلایلی که این کار را خواندم این بود که دیدم حرف دل است و حرف دل همیشه با خدا است. من هم که تا به حال در اکثر کارهایم از کلمه خدا استفاده کردم.

 

حمید صفت با همین چند کار تا این حد معروف شده. عده ای طرفدارش هستند و عده ای هم نسبت به او نقد های زیادی را مطرح می کنند. خیلی ها می گویند او با خواندن کارهایی مثل “بخشش” و “چمران” یا قصد مجوز گرفتن از ارشاد را دارد و یا یک نفوذی بین خوانندگان زیرزمینی است که به دسته یا جناح خاص سیاسی تعلق دارد. درباره این حرف و حدیث ها توضیح می دهی؟

در قسمتی از ترانه “بخشش” می گوید :” حرفو مردم می زنن” اینجا هم جا داشت که این را دوباره بازگو کنم. حقیقتش را بخواهید ما از جایی پروتکت نمی شویم. من هم یک آدمی هستم مثل همه مردم. اما درباره آهنگ چمران باید مقداری توضیح بدهم. من در آن کار می خواستم درباره خود چمران حرف بزنم. به هیچ جریان سیاسی هم کاری نداشتم. چمران همیشه برایم آدم عجیبی بوده. به نظرم چمران از خیلی از چریک های مطرح دنیا مثل چگوارا و… شخصیت و داستان زندگی پیچیده تر و عجیب تری دارد. آدمی که در اوج رفاه در آمریکا زندگی می کرده و یک باره به خاطر ایدئولوژی اش همه چیز را رها می کند و به ایران برمی گردد. در کنار ایدئولوژی داشتنش یک سوپرمن واقعی است. ما در جامعه مان سوپر استار های اینچنینی زیادی داریم و باید به آنها بها بدهیم.وقتی فیلم “چ” اکران شد من دوستانم را دعوت به دیدن فیلم کردم. بعد از فیلم همه دوستانم گفتند:” این بود این همه گفتی چمران چمران؟” اما خود من چون شخصیت او را دوست داشتم و از سالهای پیش درباره اش مطالعه کرده بودم این فیلم را دوست داشتم و برایم تاثیرگذار هم بود. آن روز حرف های دوستانم باعث شد به من بربخورد و به خودم گفتم باید یک حرکتی در این راستا انجام بدهم. البته این آدم هیچ چیزی کم ندارد و احتیاجی هم به حرف من و امثال من کوچک ندارد. برای همین کارم را شروع کردم. از استایل ریشی که در آن موزیک ویدئو داشتم تا کلاه و لباسی که تنم بود. اصلا چرا چنین استایلی را مد نکنیم؟ آن طرف دنیا مارادونا روی بدنش چگوارا خالکوبی می کند. تی شرت های چگوارا همه جای دنیا فروش می رود. چون اعتقاد دارند که قهرمانشان است. ما مگر چنین قهرمان هایی نداریم؟ ایراد ما این است که در جامعه مان به جای این که از این شخصیت ها سوپراستار بسازیم بت می سازیم و برای همین جوان های ما از این شخصیت ها دور شدند چون آنها را خوب معرفی نکردیم. چهره هایی مثل چمران با من و تو تفاوتی جز این که در حرکتشان ثابت قدم بودند و برای هدفشان جنگیدند نداشتند. آنها هم مثل ما آدم بودند و گوشت و پوست و استخوان داشتند. من در ابتدا ویدئوی این کار را نوشتم. می خواستم این را نشان بدهم که یک تیم پارتیزانی به همراه چمران از دل تاریخ آمده اند به زمان حال. نشان دهم که چمران اگر امروز بود چه کار می کرد و پیامش چه چیزی بود. چمران امروز به مردم با جعبه کادو پیغام صلح می دهد.

در همین ویدئوی “بخشش” هم فرم لباس پوشیدن و ظاهر بازیگرانش به نوعی بازگشت به همان دوران کلاه مخملی ها و لوتی منش ها است.درباره آن هم توضیح بده؟

ویدئوی بخشش از نبخشیدن هایی حکایت می کند که شاید باعث شد که نسل ما این وسط تلف شود. “بخشش” به نوعی داستان زندگی خودم است. همه این استقبالی که از این آهنگ شده برای کسی است که داستان زندگی اش را در این موزیک ویدئو نشان می دهد. همه این اتفاق ها برای آن پسرک در موزیک ویدئو افتاده که حالا تبدیل به این آدم شده.

 

ایده لباس ها برای چه کسی بود؟ اصلا چرا این پوشش و ظاهر را برای کارت انتخاب کردی؟

ایده اش برای خودم و علی رهرو بود. ببین تصویر برای من مهم است. کاراکتر را دوست دارم. دوست دارم خودم را ببرم در کاراکتر چمران، گادفادر، فقیر، معتاد و… کلا این کارها را دوست دارم در ویدئو ها انجام بدهم و خیلی دلیل خاصی هم ندارد. این استایل به این آهنگ و موزیک ویدئو می خورد. می خواستم کاراکتر سنتی را نشان بدهم که کمی هم المان های مدرن دارد.

حمید تو نمی خواهی برای ادامه کارت مجوز داشته باشی؟

راستش تا به حال فکرش را نکردم. نمی دانم. بدم نمی آید مجوز داشته باشم اما تا به حال دنبالش هم نبودم. من یک مشکلی با کلمه مجوز دارم. مجوز کلمه مقابل رپ است.

امیر عباس: مجوز کلمه ای مقابل رپ نیست، رپ کاری است که یاس می کند، کاری است که حمید می کند و یک سری آدم های دیگر. رپ اگر در چنین فضایی باشد اصلا مشکل و منافاتی با قوانین ما ندارد و به نظرم نباید خیلی درموردش سختگیری کنند.

 

امیر تو با این که تا به حال اکثر کارهایت موفق بوده پس چرا انقدر دیر برای آلبوم و مجوزت اقدام کردی؟

خدا را شکر آن دوران تمام شده و حالا دارم با انرژی بیشتری به کارم ادامه می دهم و خیلی هم به آینده امیدوارم. الان هم دو کار آماده دارم. یکی از آنها برای روز پدر است. خیلی وقت بود دوست داشتم آهنگی را درباره پدر بخوانم. این کار را تولید کردم و به نظرم کار متفاوتی هم هست و امیدوارم که مردم هم دوست داشته باشند. اسم این کار “بابایی” است و ترانه آن برای آقای ایوبی و تنظیمش هم برای نوید سپهر است.

 

حمید تو برنامه ای برای آینده داری؟

من هم به امید خدا تا چند ماه آینده کار جدیدم به نام “فیک” را تولید می کنم.

 

قصد دارید که در آینده باز هم باهم کار کنید؟

حمید: نمی دانم. باید ببینیم چه پیش می آید

امیر عباس: موسیقی اصلا معلوم نمی کند. ما اصلا تا دوماه پیش قصد نداشتیم با هم کاری تولید کنیم. اما یک باره شرایط محیا شد و ما با هم خواندیم. الان هم همین است و باید ببینیم در آینده چه چیزی پیش می آید.

 

 

منبع: هفته نامه جوانی

خبرنامه:
با عضویت در خبرنامه پاپ موزیک همیشه بروز باشید.
ایمیل خود را بدون www وارد کنید!

ارسال دیدگاه: