جدید ترین اخبار موسیقی و سینما ایران و جهان

займ на карту срочно

محبوبترین مطالب از دیدگاه کاربران

گزارش از متن و حاشیه های دیدار رئیس جمهور با هنرمندان

گزارش از متن و حاشیه های دیدار رئیس جمهور با هنرمندان

اخبار موسیقیضیافت افطار حجت‌الاسلام «حسن روحانی» رئیس جمهور با جمعی از هنرمندان موسیقی، سینما، تئاتر، شعر و ادبیات، شامگاه شنبه ۲۰ تیرماه در سالن اجلاس سران برگزار شد.

گزارش از متن و حاشیه های دیدار رئیس جمهور با هنرمندان

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه در مراسم ضیافت افطار اصحاب فرهنگ و هنر، با اشاره به مذاکرات ۲۲ ماه اخیر با قدرت‌های جهانی گفت: در سیاست خارجی که نحوه نگاه، لبخند، سخن گفتن و ورود و خروج به نشست های خارجی معنادار و تأثیرگذار است، آنگونه هنرمندانه رفتار کردیم که اگر مذاکرات موفق نبود، دنیا بپذیرد که ایران اهل منطق و گفتگو بوده و هیچگاه میز مذاکره را ترک نکرده و به بهترین وجه به ابهامات پاسخ داده و مواضع خود را بیان کرده است و اگر به فضل خدا و دعای مردم پیروز شدیم، دنیا بداند که ملت ایران ملت هنرمندی است که می‌تواند معضلات خود را با منطق برطرف کند.

رییس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه نفس مذاکره با شش قدرت جهانی، هنر است، گفت: دولت یازدهم در ۲۲ ماه گذشته بسیاری از مشکلات را حل کرده و این راه و مسیر را به حول و قوه الهی ادامه خواهد داد.

رییس جمهوری ابراز امیدواری کرد که این دولت و مذاکره‌کنندگان در همه صحنه‌ها با حمایت مردم و فرهیختگان، آنچه را خواست، خیر و منافع ملی است، محقق کنند.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه هنرمندان نقش بسزایی در تعامل با جهان دارند، به تأثیر آثار فرهنگی و هنری منبعث از اسلام، قرآن و بیان اهل بیت(ع) در شبه قاره هند، آسیای میانه، قفقاز و ایران اشاره کرد و گفت: بخش بزرگ بار تعامل با جهان بر دوش هنرمندان است و هنرمندان در سیاست خارجی و حتی همکاری‌های اقتصادی می‌توانند نقش بسزایی ایفا کنند.

دکتر روحانی سپس با تأکید بر اینکه هر چه در جامعه هنر بیشتر باشد و زبان و صدایش بلندتر، افراط و خشونت کمتر می‌شود، اظهار داشت: باید شرایط خلاقیت هنرمندان را در جامعه مهیا کنیم، تا جامعه ما از خشونت و افراط بپرهیزد.

رییس جمهوری با ابراز تأسف از رواج خشونت در جامعه‌ای که هزاران سال سابقه فرهنگی دارد و ما به آن سابقه افتخار می‌کنیم، گفت: هر جا هنر به معنای واقعی کلمه باشد، ادب نیز وجود دارد. هنرمندان باید در اخلاق و استقرار مفاهیم اخلاقی و بوجود آمدن اعتدال و از بین رفتن خشونت در جامعه به دولت کمک کنند.

دکتر روحانی گفت: اخلاق را هنرمندان در جامعه تبیین می‌کنند و بهتر از هر کس می‌توانند نشان دهند که چقدر ریا، توهین و اهانت زشت است؛ همان ریایی که متأسفانه امروز در گوشه و کنار جامعه مشاهده می‌شود و کسانی برای پول، منصب و مقام، ریا، اغراق و مبالغه می‌کنند.

رییس جمهوری افزود: چه کسی جز اصحاب فرهنگ و صاحبان بیان و قلم که می‌توانند آثار جاودانه خلق کنند، باید زشتی، دروغ، خیانت و فساد و توهین به دیگران و ریختن آبروی مردم را نمایش دهند و این رفتارها را باز کنند.

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: اگر می‌خواهیم پیام فرهنگ، دین اسلام و انقلاب جاودانه بماند باید از هنر بهره داشته و استمداد بطلبیم. هنر عالی، اخلاقی و مخلصانه می‌تواند فرهنگ اسلامی – ایرانی و انقلابمان را جاودانه کند.

رییس جمهوری با بیان اینکه همه به دنبال هنر واقعی و متعهدانه هستند، گفت: هنر متعهدانه با زور، داغ و درفش محقق نمی‌شود، بلکه هر وقت هنرمند در کنار مردم بوده و خواست و مطالبات آنها را که ناشی از فطرت جامعه است، بیان کرده، هنر متعهدانه محقق شده است چرا که ممکن است فرد یا حزب اشتباه کند، اما هیچگاه خواست یک ملت نادرست نیست و ملت اشتباه نمی‌کند.

دکتر روحانی ادامه داد: اگر هنرمند خواست ملی را دید و اهداف ملی کشور و نیازها را تبیین کرد، آن وقت به بهترین وجه می‌تواند به کشورش برای دستیابی به اهدافش کمک کند.

رییس جمهوری گفت: هنرمندان باید به دولت کمک کنند، قاضی دولت باشند و مسیر دولت را ترسیم کنند نه اینکه قدرت‌ها و دولت‌ها آنها را در یک جهت قرار دهند چرا که خلاقیت هنری با زور و فشار امکان‌پذیر نیست.

دکتر روحانی تصریح کرد: هنر در صورتی تجلی می‌یابد که فضا، فضای آزاد و اخلاقی باشد همان طور که همه دین ما با هنر توأم است و زیبایی ظاهری و معنوی را می‌توان در همه آیات قرآن، مناسک دینی نظیر اذان، افطار، مناجات و در همه ماه مبارک رمضان مشاهده کرد.

رییس جمهوری گفت: وظیفه دولت و نظام تسهیل راه برای خلق هنری است، اشکالی ندارد دولت و نظام سیاست‌های هنری را در جامعه تبیین و تشریح کنند، اما حق ندارند در زندگی خصوصی، هنری و کاری هنرمندان دخالت کنند.

دکتر روحانی با بیان اینکه این دولت معتقد به واگذاری کارها به اهل فن است، گفت: دولت همانقدر که در اقتصاد کار را به بخش خصوصی و غیردولتی واگذار کرده در سایر امور نظیر دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش نیز معتقد به واگذاری امور به اهلش است، چرا که آنها بهتر می‌توانند از یک فرد و یا نظام اجرایی مجموعه خود را مدیریت کنند.

رییس جمهوری گفت: در بخش هنر هم انجمن‌های هنری، علمی و فرهنگی وارد میدان شوند. سیاست ما براساس قول‌ها و وعده‌هایی است که داده شده و من و دولتم پای آن قول‌ها ایستاده‌ایم و آنها را فراموش نکرده‌ایم و تا پایان کار خواهیم ایستاد.

دکتر روحانی با بیان اینکه قول‌هایی که این دولت داده است در چارچوب قانون اساسی است، گفت: در این ۲ سال فضا بازتر شده و شرایط برای خلاقیت در همه بخش‌ها بهتر شده است. در بخش هنر برخی ها گفتند که ارکستر ملی و سمفونیک نباید باشد و ما گفتیم باید باشد و امروز توانستیم آن را سامان دهیم گفتند که خانه سینما باید تعطیل باشد گفتیم باید باز شود و آن را باز کردیم و امیدواریم همه کارها را بتوان انجام داد و قدم به قدم پیش برد اما شما هم باید مشکلات ما را ببینید و فکر نکنید دولت به معنای دستگاه اجرایی همه امکانات، اختیارات و یا پول را در اختیار دارد.

رییس جمهوری در ابتدای سخنانش با اشاره به اینکه هنرمندان همواره کار خدایی کردند چرا که خداوند هر چه آفریده است، جاودانه است، گفت: هنرمند می‌تواند کاری انجام دهد که آن اثر جاودانه باشد و برای بهره‌مندی نسل‌های آینده باقی بماند.

دکتر روحانی با بیان اینکه آثار هنرمندانی همچون مولا،‌حافظ و سعدی هیچگاه کهنه نشده و همواره باقی خواهد ماند، تصریح کرد: هنر در زیباترین وجه پیام را انتقال می‌دهند و هنرمند در زیباترین قالب و با دقیق‌ترین صورت این کار را انجام می‌دهد.

رییس جمهوری تصریح کرد: دولت‌ها آمده و رفته‌اند اما آنچه در شهرهای بزرگی چون اصفهان و شیراز باقی مانده و همواره تحسین می‌شود، آثار هنرمندان است.

پیش از سخنرانی رییس جمهوری مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارایه گزارشی از وضعیت عرصه هنر کشور شامل موسیقی، سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی و مد و لباس، گفت: در دو سال گذشته تلاش شده تا فضایی فراهم شود که هنرمندان بی‌دغدغه کار خود را انجام دهند و آثار هنری خلاقانه و جذاب برای مخاطبان و جامعه تولید کنند.

وی بر تلاش دولت برای واگذاری عرصه‌های مختلف هنری به دست خود هنرمندان خبر داد و در این خصوص به گام‌های موثر دولت در عرصه زیرساخت‌ها به منظور مشارکت و پویایی نسل جوان اشاره کرد.

سپس صالحی معاون فرهنگی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه رویکرد دولت تدبیر و امید، اعتدال فرهنگی است، تصریح کرد: ما به دنبال افزایش منزلت اهل فرهنگ و ارتقاء اقتصاد فرهنگ، کارآفرینی فرهنگی و تعامل فرهنگی با دنیا هستیم که این امر از طریق مشارکت اصحاب فرهنگ و هنر میسر خواهد شد.

در ادامه می توانید عکسهای خبرگزاری های مهر، ایسنا و تسنیم را از این مراسم مشاهده نمایید. (برای بزرگنمایی تصاویر بر روی هر یک از عکسها کلیک کنید)

گزارش از متن و حاشیه های دیدار رئیس جمهور با هنرمندان گزارش از متن و حاشیه های دیدار رئیس جمهور با هنرمندان

گزارش از متن و حاشیه های دیدار رئیس جمهور با هنرمندان گزارش از متن و حاشیه های دیدار رئیس جمهور با هنرمندان

گزارش از متن و حاشیه های دیدار رئیس جمهور با هنرمندان گزارش از متن و حاشیه های دیدار رئیس جمهور با هنرمندان

گزارش از متن و حاشیه های دیدار رئیس جمهور با هنرمندان گزارش از متن و حاشیه های دیدار رئیس جمهور با هنرمندان

گزارش از متن و حاشیه های دیدار رئیس جمهور با هنرمندان

خبرنامه:
با عضویت در خبرنامه پاپ موزیک همیشه بروز باشید.
ایمیل خود را بدون www وارد کنید!

ارسال دیدگاه: