جدید ترین اخبار موسیقی و سینما ایران و جهان

займ на карту срочно

محبوبترین مطالب از دیدگاه کاربران

زبانی که هنوز از یاد نبرده‌اند

زبانی که هنوز از یاد نبرده‌اند

اخبار موسیقی گروه راک «کاربن» به سرپرستی فرشاد فزونی، دومین شب کنسرت «زبان از یاد رفته» را به تهیه‌کنندگی احسان رسول‌اف با یک هفته تاخیر در مجموعه فرهنگی برج آزادی برگزار کرد.

زبانی که هنوز از یاد نبرده‌اند

این کنسرت قرار بود در تاریخ دوم و سوم مهرماه در برج آزادی برگزار شود که به علت فاجعه منا، شب دوم این کنسرت لغو شد و به روز جمعه دهم مهرماه و این‌بار در دو سانس موکول شد. منتها این تمام ماجرا نبود چراکه سانس اول این اجرا به دلیل مشکل فنی و سوختن میکسر برج آزادی لغو شد و گروه یک سانس بیشتر نتوانست روی صحنه رود. اما این موضوع دلیلی برای ترک مخاطبان سانس اول نشد و آن‌ها هم ماندند تا در سانس دوم مه‌مان گروه مورد علاقه خود باشند.

اوایل سال ۹۲ بود که فرشاد فزونی اعضای گروه یعنی سیاوش امامی (گیتار الکتریک) که از‌‌ همان سال‏‌ها با فرشاد همکاری می‌‏کرده و به طور ثابت نوازنده الکتریک کارهای او بوده، فرشاد رضایی (گیتار باس) و آیدین رادکیا (درامز) را دور هم جمع کرد و‌‌ همان سال بعد از گذشت هشت سال از انتشار آلبوم «من و دوست غولم» توانستند برای اولین‌بار روی صحنه روند. اجرایی که برای مخاطبانش که تا آن روز فقط توانسته بودند در صحنه تئا‌تر او را ببینند، سورپرایز بزرگی بود. حالا دو سال از آن تاریخ می‌گذرد و این گروه که حالا با نام «کاربن» شناخته می‌شود، توانست برای دومین‌بار روی صحنه رود.

«کاربن» در این اجرا قطعاتی از آلبوم «زبان از یاد رفته» را اجرا کرد که قرار بود در این کنسرت از آن رونمایی شود اما این اتفاق به تعویق افتاد و قرار است هفته آینده از آن رونمایی و به طور رسمی منتشر شود.

قطعات این آلبوم همانند دیگر آثار فزونی ترجمه آثار «شل سیلورستاین» شاعر و نویسنده امریکایی است که فرشاد فزونی آهنگسازی آن را انجام داده و تنظیم‌های آن نیز به همرا دیگر اعضای گروه انجام گرفته است.

اما موسیقی تنها بخش این کنسرت نبود و هر قطعه با تصاویری همراه بود که قصد داشت با حال و هوای موسیقی همراه باشد و این بخش را علی پناهی که به گفته فرشاد فزونی عضو پنجم گروه است هماهنگ کرده بود.

موزیسین‌های حاضر در سالن معتقد بودند که فزونی در این سال‌ها تجربه زیادی به دست آورده اما نباید از نوازندگانی که عضو گروه «کاربن» هستند هم به سادگی گذشت؛ سیاوش امامی که از لحاظ موزیکال کاملا یک گیتاریست مدرن است و ریف‌های بسیار زیبایی نواخت و کاملا رد پایش در تنظیم قطعات حس می‌شد یا آیدین رادکیا و فرشاد رضایی که هر کدام توانستند به خوبی از عهده کار برآیند نوازندگی بسیار درستی را به نمایش بگذارند. برای همین می‌توان گفت این گروه چهار نفره را می‌توان جزو گروه‌های مدرنی دانست که نگاه روبه جلو دارند. اگرچه مودهای متنوع موسیقی در برخی قسمت‌ها مخاطب را برای همراهی با گروه بلاتکلیف می‌گذاشت اما نکته‌ای که اکثرا روی آن متفق بودند برتری بخش موزیکال و نوازندگان گروه نسبت به دیگر بخش‌ها بود که در قسمت‌های مختلف این برتری را به رخ می‌کشید.

قطعات «دعوا در آسمان»، «پیاده‌رو»، «شریک»، «کی می‌تونه»، «صدا»، «پیرمرد و پسر بچه»، «درون»، «هیشکی»، «زمانی» و «سرگیجه» و «اِع» قطعاتی بودند که در این کنسرت اجرا شد و بعد از اجرای این قطعات به دلیل حضور مردمی که بعد از تعطیل شدن سانس اول ماندند تا اجرای گروه مورد علاقه خود را ببینند، دو قطعه از آلبوم بعدی که قرار است بعد از رونمایی آلبوم «زبان از یاد رفته» آماده شود را اجرا کردند. گروه «کاربن» قرار است بعد از رونمایی آلبوم «زبان از یاد رفته» در زمستان روی صحنه رود.

رامین بهنا از موزیسین‌های به نام و پیشکسوت در یادداشتی که دو سال پیش برای اولین اجرای گروه منتشر کرده بود درباره فرشاد فزونی گفته بود: «شاید اگر من جای فرشاد بودم، الان دیگر وسواس بیشتری روی کار‌ها به خرج می‌‏دادم؛ در واقع سیستم‌‌ همان سیستم باشد، اما ساده از روی آن نگذرد. یعنی تکرار قبل نشود و جوری جلو رود که قطعات جدیدش شبیه ترک‏های دیگرش نشوند.» موضوعی که شاید بد نباشد کمی جدی‌تر به آن نگاه شود چراکه همیشه ادامه راه برای موزیسین‌های درجه یک مشکل‌تر است و هر بار بعد از هر اجرا و آلبوم انتظارات را از خود بالا‌تر می‌برند. آن هم گروهی که زبان سلیس و درست موسیقی را در میان این هیاهو از یاد نبرده است.

خبرنامه:
با عضویت در خبرنامه پاپ موزیک همیشه بروز باشید.
ایمیل خود را بدون www وارد کنید!

ارسال دیدگاه: