جدید ترین اخبار موسیقی و سینما ایران و جهان

займ на карту срочно

محبوبترین مطالب از دیدگاه کاربران

علی رهبری: ایرانی‌ها تصویری اشتباه از اپرا دارند

139402040149086575160044 علی رهبری: ایرانی‌ها تصویری اشتباه از اپرا دارند

اخبار سینما ارکستر سمفونیک تهران، هفته‌ی آینده اپرای «عاشورا» را اجرا می‌کند. اپرایی اثر «بهزاد عبدی» که پیش از این «بهروز غریب‌پور» آن را به صورت اپرای عروسکی به اجرا درآورده بود. «رهبری» از همان زمان بازگشتش به ایران، به این مساله اشاره داشت که می‌خواهد آثار آهنگسازان ایرانی را اجرا کند و حالا شاید تنها کسی باشد که به تمامی وعده‌هایش عمل می‌کند. نمونه‌اش؟ همین اجرایی که در پیش دارد.

علی رهبری: ایرانی‌ها تصویری اشتباه از اپرا دارند

«رهبری» می‌گوید اجرای قطعه‌ای که با موسیقی ملی ما و همچنین تعزیه که از سنت‌های قدیمی ایرانی است، اتفاق خوبی است. علاوه بر فرارسیدن ایام عزاداری سالار شهیدان، البته او دلایل دیگری هم برای این اجرا دارد: «من از کودکی موسیقی ملی را می‌شناختم. قطعه‌ی «نوحه‌خوان» را وقتی خیلی جوان بودم، ساختم و حالا هم همچنان گمان می‌کنم که این قطعه، یکی از بهترین قطعاتی است که من آن را آهنگسازی کرده‌ام. من در «نوحه‌خوان» داستان روز عاشورا را به زبانِ موسیقایی بیان کردم. به هر روی «عاشورا»، از جمله مهم‌ترین بخش‌های فرهنگ ما به حساب می‌آید. اتفاقی که دیگر تنها یک اتفاق مذهبی نیست و به نوعی رخدادی ملی هم به حساب می‌آید. به هر روی از همان زمان که رهبری ارکستر سمفونیک را برعهده گرفتم، دلم می‌خواست در این زمینه فعالیت‌هایی را انجام دهم. به همین خاطر در فاصله‌ی کوتاهی بعد از اجرای «کارمینا بورانا» به فکر اجرای این قطعه افتادیم. قطعه‌ای که آهنگساز در عین پایبندی به اصولِ موسیقی کلاسیک، آن را خیلی ایرانی نوشته است.»

«علی رهبری» زاده‌ی تهران است. شهرری. مکانی که هنوز که هنوز است، می‌توان آیین‌ها و فرهنگ‌های مذهبی را به صورتی پررنگ مشاهده کرد. خودش در این باره می‌گوید: «زمان کودکی و نوجوانی‌ام، ساعت‌ها می‌نشستم تا تعزیه‌خوانی را بشنویم. من خانواده‌ای مذهبی داشتم؛ اما از آن گذشته، محیطی هم که در آن زندگی می‌کردیم هم بسیار مذهبی بود، بنابراین خواسته و ناخواسته من تحت تاثیر این نوع موسیقی بودم و با وجود آنکه سال‌های بعد در زمینه‌ی موسیقی کلاسیک فعالیت کردم، بخشی از ذهنیت موسیقایی من تحت تاثیر این نوع موسیقی بود.»

آنطور که «علی رهبری» توضیح می‌دهد در این اپرا، ۹ خواننده حضور خواهند داشت و بخش مهمی از اتفاقاتی که در روز عاشورا اتفاق افتاده است، در این اپرا نمایش داده می‌شود. البته این اجرا به شکل اپرایی نیست و به صورت کنسرت اجرا خواهد شد:‌ «خواننده‌ها در این اجرا به صورت کنسرت حضور خواهند داشت و ما سعی نکردیم چهره‌ای از خودمان را در این اجراها دخیل کنیم.»

او می‌گوید ایرانی‌ها ذهنیتی غریب و تا حدی اشتباه از «اپرا» دارند و آن را هنری غربی می‌دانند؛ در حالی که فراموش می‌کنند در فرهنگ موسیقایی ایران، تعزیه قدمتی بسیار طولانی دارد و این هنر، شکلی متعالی از «اپرا»ست: «اپرا، یعنی اجرایی همراه با نمایش و «تعزیه‌ی ایرانی» این خصوصیت را به بهترین شکل دارد. بهزاد عبدی هم در نوشتن این تعزیه مساله را به بهترین شکل انجام داده است.»

«علی رهبری» البته توضیح می‌دهد که در برنامه‌ی یک ساله‌ای که برای ارکستر در نظر گرفته است، تلاش بسیاری کرده تا تعداد زیادی اجرا از آهنگسازان ایرانی وجود داشته باشد. حتی حالا به «موسیقی ما» توضیح می‌دهد که دلش می‌خواهد تا رهبران مهمان هم قطعاتی از آهنگسازان کشور خودمان را اجرا کنند، ضمن آنکه اجرای قطعات ملی‌تر یا به قول خودش ایرانی‌تر، جزو برنامه‌های اصلی ارکستر است: «این سیاست باعث می‌شود تا خوانندگانی که با ارکستر موسیقی ملی یا ارکسترهای کوچک‌تر فعالیت می‌کنند، شانس همکاری با ارکستر سمفونیک را هم داشته باشند.»

این اما تمام کارهای «رهبری» برای تعالی جایگاه موسیقی و موسیقی‌دانِ ایرانی نیست، مثلا می‌گوید که قرار است به زودی «نصیر حیدریان» – استاد دانشگاه موسیقی در اتریش- به ایران بیاید و ارکستر را رهبری کند:‌«من تلاش می‌کنم از حضور رهبرانی استفاده کنم که سطح کیفیت ارکستر را ارتقا دهند و علاوه بر آنکه ارکستر را رهبری می‌کنند، به نوعی چون یک کلاس درس برای نوازندگان ارکستر و همچنین مخاطبان باشد. همچنین ما به زودی یک دوره‌ی آموزش تخصصی و مسترکلاس رهبری ارکستر توسط پروفسور ارول اردینج (استاد دانشگاه آنکارا) را برگزار می‌کنیم. من با ایشان در پاریس آشنا شدم. او آهنگسازی است با اصلیت ترکیه‌ای؛ اما در تمام جهان به عنوان یک آهنگساز و رهبر ارکستر کارکشته و جهانی شناخته می‌شود. اما در کنار همه‌ی اینها او معلمی بسیار بزرگ در ارکستر است؛ وظیفه‌ای که هر کسی نمی‌تواند آن را انجام دهد. من پیش از این نیز همکاری‌های گسترده‌ای با ایشان داشتم و حالا برای اولین بار قرار است به ایران بیاید و به مدت ده روز، مسترکلاس رهبری برگزار کند. این مسترکلاس‌ها در دو بخش انجام می‌شود و من امیدوارم که با ادامه‌ی این کلاس‌ها، به اندازه‌ای رهبر خوب در ایران تربیت شود که در شهرستان‌ها هم ارکسترهای متعددی فعالیت کند.»

این کلاس‌ها طی هفت جلسه و هر جلسه به مدت ۳ ساعت در ساختمان بنیاد فرهنگی هنری رودکی انجام می‌شود و  شرایط متقاضیان: گروه A؛ افرادی هستند که سابقه و تجربه‌ی رهبری ارکستر و یا کر یا آنسامبل دارند به‌صورت فعال در کلاس‌ها شرکت می‌کنند و باید یکی از قطعات اورتورکری لاین از بتهون، سمفونی چهار مندلسون، سمفونی پنج بتهوون، تابلوی یک نمایشگاه ازموسوسکی، سمفونی چهار چایکوفسکی را قبل از شروع کلاس آماده کنند. گروه B؛ شامل افرادی که تمایل دارند به‌صورت شنونده و غیرفعال حضور یابند.

خبرنامه:
با عضویت در خبرنامه پاپ موزیک همیشه بروز باشید.
ایمیل خود را بدون www وارد کنید!

ارسال دیدگاه: