جدید ترین اخبار موسیقی و سینما ایران و جهان

займ на карту срочно

محبوبترین مطالب از دیدگاه کاربران

مستر کلاس آهنگسازی پروفسور مارتون اسرایلیان آغاز شد

Martoon Isralian1 739x1030 215x300 مستر کلاس آهنگسازی پروفسور مارتون اسرایلیان آغاز شد

اخبار موسیقی مستر کلاس آهنگسازی پروفسور «مارتون اسرایلیان» در تهران به مدت یک ماه آغاز شد. کلاس‌های این آهنگساز و مدرس کنسرواتوار کومیتاس ارمنستان از روز بیست و پنجم مهرماه در محل آکادمی موسیقی پنج خط دایر شده است. مارتون اسرایلیان در طول مدت اقامت خود در ایران تجربیات بیش از نیم قرن آهنگسازی خود را در اختیار هنرجویانی که در سه گروه طبقه‌بندی می‌شوند قرار می‌دهد. نهایتا هم هنرجویانی که این دوره را با موفقیت به پایان برسانند گواهی شرکت در این مستر کلاس با امضای پروفسور اسرایلیان را دریافت خواهند کرد. علاقه‌مندان برای ثبت نام با توجه به ظرفیت محدود کلاس‌ها می‌توانند از طریق آکادمی موسیقی پنج خط و شماره تماس ۸۸۰۳۳۸۵۲ اقدام نمایند.

مستر کلاس آهنگسازی پروفسور مارتون اسرایلیان آغاز شد

پروفسور مارتون اسرایلیان یکی از آهنگسازان مطرح ارمنستان است که سال ۱۹۳۸ در پایتخت این کشور متولد شد. او پس از آشنایی با ساز کمانچه به هنرستان موسیقی ایروان راه پیدا کرد. او سپس وارد کنسرواتوار ایروان شد و آثار متعددی را تا کنون برای ارکستر سمفونیک، آنسامبل‌های مختلف و فیلم و تئاترهای گوناگون نوشته است. اسرایلیان علاوه بر دوره کنسرواتوار، دوره فوق تخصصی موسیقی با عنوان «آسپیرانتور» را هم سپری کرده و هنوز هم آثارش در ارکسترهای سمفونیک اروپا خصوصا کشورهای بلوک شرق اجرا می‌شود.

این آهنگساز مطرح سال گذشته هم برای برگزاری یک مسترکلاس به ایران سفر کرده بود که آن زمان در گفتگو با روزنامه اعتماد درباره سبک و شیوه آهنگسازی خود اعلام کرده بود:« من وقتی وارد عالم موسیقی شدم به واسطه اینکه کمانچه می زدم و فضای خانه مان با موسیقی فولکور عجین بود و تقریبا همه در خانه مان آواز می خواندند، بالطبع به موسیقی اصیل گرایش بیشتری داشتم. در اصل تمام زندگی من به موسیقی های سنتی، فولکلور و شهری خلاصه می شد و با موسیقی کلاسیک رابطه یی نداشتم ولی وقتی وارد عالم موسیقی کلاسیک شدم قطعات کوچکی برای پیانو و وکال نوشتم و تمام سعی ام را کردم که در این قطعات از موسیقی فولکلور استفاده نکنم. هرچند گاهی پیش می آمد که اساتید ما یک خط ملودی فولکلور به ما می دادند و از ما می خواستند آن را برای گروه کر چهار صدایی تنظیم کنیم اما به هر حال چون من کمانچه زده بودم و با مقام های موسیقی اصیل آشنایی داشتم، وقتی در زمینه موسیقی کلاسیک شروع به فعالیت کردم به خودم فشار می آوردم که از موسیقی فولکلور استفاده نکنم اما بعدها متوجه شدم با اینکه همیشه تلاش کرده ام از موسیقی سنتی و فولکلور دور باشم، ناخواسته در آثارم ریتم ها، تم ها و ملودی هایی از موسیقی اصیل وجود دارد. هر چند من مثل آرام خاچاطوریان نیامدم یک تم را عینا بردارم و بسط و گسترش دهم بلکه برخی فرازهای ملودیک و ریتمیک این موسیقی را گرفته و در آثارم استفاده کردم. به نظر من بد نیست که یک آهنگساز ملودی را از موسیقی اصیل بگیرد و از آن استفاده کند اما باید بداند که این تم ها قرار نیست او را از قالب موسیقی خودش دور کند. مثلا قطعه «رقص شمشیر خاچاطوریان» را که همه ارکسترها اجرا می کنند، در نظر بگیرید… در همین رقص شمشیر هم برخی قسمت ها حالت و تم ارمنی دارند که از یک رقص فولکلور گرفته شده اند اما همین تم به خوبی و با استادی تمام در طول قطعه آورده شده و حس عجیبی در شنونده ایجاد می کند. من در آثارم هیچ وقت سعی نکردم یک ملودی را به طور کامل بردارم و از آن استفاده کنم بلکه از ریتم ها، تم ها، مایه ها و الگوهای ملودیک موسیقی فولکلور بهره جسته ام. من آهنگساز عاشقی هستم که وقتی اثری را خلق می کند به نوازنده ها و مخاطبانش هم فکر می کند تا آنها هم لذت ببرند. تصور می کنم یک آهنگساز باید عاشق کارش باشد و در هنرش به حدی برسد که اگر در یک کنسرت در کنار آثار موزیسین های بزرگ و قدیمی اثری از او را اجرا کردند، اثرش همسطح و اندازه آثار مفاخر موسیقی کلاسیک باشد.»

آهنگسازان ایرانی هم تا کنون زیر نظر این مدرس کنسرواتوار کومیتاس آموزش دیده‌اند که از جمله می‌توان به «مهیار علیزاده»، «حمید عسگری» و «آرش تیموریان» اشاره کرد.

خبرنامه:
با عضویت در خبرنامه پاپ موزیک همیشه بروز باشید.
ایمیل خود را بدون www وارد کنید!

ارسال دیدگاه: