جدید ترین اخبار موسیقی و سینما ایران و جهان

займ на карту срочно

محبوبترین مطالب از دیدگاه کاربران

ارکستر ملی با نوازندگان مستقل خود روی صحنه می‌رود

ارکستر ملی با نوازندگان مستقل خود روی صحنه می‌رود

اخبار موسیقی سال گذشته برای اولین بار خانه موسیقی دست به ابتکاری تازه زد و اولین فستیوال موسیقی تهران را برگزار کرد. در این فستیوال که در عمارت مسعودیه برگزار شد، هنرمندانی چون کیخسرو پورناظری، همایون شجریان، علیرضا قربانی، تهمورس و سهراب پورناظری و دو گروه پالت و کامکار‌ها رویی صحنه رفتند.

ارکستر ملی با نوازندگان مستقل خود روی صحنه می‌رود

امسال نیز خانه موسیقی قرار است تا به مناسبت شانزدهیمن سال تاسیس خانه و همزمان با جشن سالانه‌اش دومین دوره این فستیوال را برگزار کند. حمیدرضا نوربخش درباره این رویداد می‌گوید: «ما از سال گذشته جشن سالانه خانه را به فستیوال تبدیل کردیم و فستیوال موسیقی تهران را در عمارت مسعودیه برگزار کردیم. متأسفانه امکان برگزاری دومین دوره فستیوال در عمارت مسعودیه میسر نشد. ما سال گذشته کف فضای عمارت را پوشانده بودیم و به خاطر حوض بزرگی که در حیاط آنجا قرار داشت، سطح را بالا‌تر آوردیم. اما متأسفانه امسال نگذاشتند که ما این کار را انجام دهیم، به همین جهت عمارت مسعودیه فضای مناسبی برای برگزاری کنسرت نداشت.»

اما قرار است تا برج میلاد از دومین فستیوال موسیقی تهران میزبانی کند. طی چهارشب اجرا در برج میلاد که از روز دوازدهم مهرماه آغاز می‌شود، شهرام ناظری، ارکستر سمفونیک و ملی و محمد علیزاده روی صحنه می‌روند. اما اتفاق جالبی که برایی اولین بار در این فستیوال روی خواهد داد این است که ارکستر ملی با نوزانده‌های مختص به خودش روی صحنه خواهد رفت. نوربخش در این باره می‌گوید: «ارکستر ملی موسیقی ایران به رهبری فرهاد فخر‌الدینی که روز ۱۳ مهر به اجرای برنامه می‌پردازد، اولین اجرای مستقل خود را تجربه خواهد کرد. قبلاً تعدادی نوازنده مشترک با ارکستر سمفونیک در ارکستر ملی وجود داشت، اما در این اجرا ارکستر با اعضای و نوازندگان مستقل خودش روی صحنه می‌رود. ما سعی کردیم در فستیوال ژانرهای مختلف را داشته باشیم، همین طور قرار بود بخش بین‌الملل هم به دوره اضافه شود، اما به خاطر عوض شدن مکان برگزاری و جابه‌جایی تاریخ، نتوانستیم بخش بین‌الملل را برگزار کنیم»مطابق سنت هر ساله خانه موسیقی، امسال نیز قرار است، جشن شانزدهمین سال تأسیس خانه موسیقی در روز ۱۶ مهر برگزار شود. نوربخش درباره این اتفاق نیز می‌گوید: «اجرای موسیقی نواحی بخشی از برنامه‌های جشن را تشکیل می‌دهد، همین طور اجرای موسیقی کلاسیک، سنتی و استعدادهای درخشان را خواهیم داشت. همچنین امسال دوسالانه آلبوم را خواهیم داشت که در دو بخش سنتی و کلاسیک آلبوم‌های بر‌تر معرفی می‌شوند. هیأت داوران این دو بخش متشکل از فریدون شهبازیان، هوشنگ کامکار، شهرام ناظری، عباس خوشدل و میلاد کیایی می‌شود که از بین ۱۵۰ اثر، آلبوم‌های برگزیده را انتخاب می‌کنند. البته امکانات ما بسیار محدود است و اگر می‌خواستیم دیگر گونه‌های موسیقایی را هم به دوسالانه آلبوم اضافه کنیم، به مشکل برمی‌خوردیم و خانه موسیقی هم‌اکنون ظرفیت انجام این کار را ندارد.»سرنوشت کمپین حمایت از موسیقی که سال گذشته در فستیوال موسیقی تهران راه‌اندازی شد، یکی از سوالاتی بود که خبرنگران صبح امروز طی نشست خبر از مدیر عامل خانه موسیقی پرسیدند: «ما در حال حاضر از طریق حقوقی این مسئله را پیگیری می‌کنیم و صرفاً راه‌اندازی کمپین بسنده نکردیم. بخشی از این موضوع به بحث فضای مجازی و سایت‌ها برمی‌گردد و بخش دیگری از آن هم به صدا و سیما برمی‌گردد، البته مهم‌ترین در این میان بحث فرهنگ‌سازی است که باید در این زمینه اقدامات جدی‌تری انجام شود.»سال گذشته در جریان برگزاری دوره اول شورای مشورتی خانه موسیقی با حضور هنرمندانی چون همایون شجریان، تهمرس پورناظری، علیرضا قربانی و سهراب پورناظری تشکیل شد و این شورا حضوری موثری در فستیوال اول موسیقی تهران داشتند. نوربخش درباره حضور این شورا و همکاریشان با خانه موسیقی، همچنین می‌گوید: «ما همچنان از حضور اعضای این شورا در برنامه‌های خود استفاده می‌کنیم و به طور حتم در برگزاری این کنسرت‌ها با این عزیزان نیز مشاوره‌هایی صورت گرفته است. البته در زمینه نحوه حضور ارکستر موسیقی ملی و ارکستر سمفونیک تهران در این دوره از فستیوال هم باید توضیح دهم که این حضور بر اساس یک تفاهم نامه دو طرفه میان بنیاد رودکی و خانه موسیقی صورت گرفته است.»

محسن رجب‌پور مدیر اجرایی کنسرت‌های دومین فستیوال موسیقی تهران هم در کنار نوربخش حضور داشت و به سوالات خبرنگارن پاسخ گفت. او درباره زمان‌بندی و تاریخ اجراهای این فستیوال می‌گوید: «هر کنسرت ساعت ۲۱:۳۰ و فقط در یک نوبت روی صحنه خواهد رفت. در حوزه قیمت بلیت‌ها هم باید به این نکته اشاره کنم که قیمت بلیت‌ها برای متقاضیان حضور در کنسرت ۴۰ هزار تومانی، ۶۰ هزار تومانی، ۸۰ هزار تومانی و ۱۰۰ هزار تومانی در نظر گرفته شده است. ضمن اینکه نحوه فروش بلیت‌ها هم به شکلی است که تخفیفی برای هیچ گروهی از مخاطبان در نظر گرفته نشده است. اما آنچه مهم است اینکه ما با در نظر گرفتن تمامی شرایط این قیمت بلیت‌ها را برای مخاطبان در نظر گرفتیم و اصلا قصدمان درآمدزایی و سود اقتصادی نبوده است.»

خبرنامه:
با عضویت در خبرنامه پاپ موزیک همیشه بروز باشید.
ایمیل خود را بدون www وارد کنید!

ارسال دیدگاه: