جدید ترین اخبار موسیقی و سینما ایران و جهان

займ на карту срочно

محبوبترین مطالب از دیدگاه کاربران

ای. آر. رحمان: رویای ساخت موسیقی در سینمای ایران برایم محقق شد

ای. آر. رحمان: رویای ساخت موسیقی در سینمای ایران برایم محقق شد

اخبار موسیقی این روزها فیلم «محمد» آخرین تجربه‌ی کارگردانی «مجید مجیدی» به اسکار معرفی شده است و این در حالی است که  «ای.آر. رحمان» آهنگساز فیلم «محمد رسول الله(ص)» به ایران آمده و در اولین تجربه‌ی نمایش فیلم در شهر «همدان» همراه با مخاطبان به تماشای فیلم نشسته است.

ای. آر. رحمان: رویای ساخت موسیقی در سینمای ایران برایم محقق شد

«رحمان» را می‌توان یکی از موفق‌ترین چهره‌های موسیقایی هند دانست که علاوه بر آنکه جایزه‌ی اسکار و گرمی گرفته، در سال ۲۰۰۹ به عنوان یکی از صد چهره‌ی تاثیرگذار جهان معرفی شده است. او حالا می‌گوید که :«محمد رسول الله»  مانند شعری بسیار زیبا است و در عین حال یکی از پرخاطره‌ترین و پرچالش‌ترین آثاری که او ساخت موسیقی‌اش را برعهده داشته است؛ آنقدر که ۶ ماه زمان صرف کرده تا متوجه‌ی این ماجرا شود که «مجیدی» به عنوان کارگردان از او چه می‌خواهد. او چندی قبل با روزنامه‌ی «تایمز آف ایندیا» نیز گفت‌وگو کرده و بیان کرده بود که استاندارهای فیلم «محمد (ص)» بسیار بالاست و همکاری با «مجیدی» برای او تجربه فوق‌العاده‌ای بوده است.

آهنگساز برنده‌ی اسکار و گرمی ساخت موسیقی آثاری چون «میلیونر زاغه نشین»، «۱۲۷ ساعت» و «الیزابت: دوران طلایی» را در کارنامه کاری خود دارد و حالا بعد از حضورش در ایران می‌گوید:‌ »تمام کارگردانانی که من تاکنون با آنها کار کرده‌ام با سبک کاری من آشنا هستند و حدود ۲۵-۲۰ سال از آشنایی ماها می‌گذرد…ولی مجیدی آنچه را که انجام می‌دادم را متوجه نمی‌شد و در واقع هیچ چیز درباره‌ی من نمی‌دانست. به همین خاطر اگر چیزی می‌نواختم، این سؤال برایش پیش می‌آمد که این دیگر چیست؟ این مسئله حدود دو فصل طول کشید تا اینکه من بالاخره متوجه شوم که او چه انتظاری از من دارد. سپس از او پرسیدم که دیگر چه دوست دارد، به همین خاطر از او خواستم که به آثار دیگران گوش دهد و بر همین اساس یک فهرست از اولویت‌های مورد نظر او برای خود ساخت و اینگونه شد که سرانجام پس از ۶ ماه توانستم به ذائقه او و آنچه که خواسته اوست پی ببرم. به هر حال با وجود تمام استرس‌هایی که داشتم، در نهایت مجیدی از موسیقی فیلم راضی و خوشحال بود، رضایت او به حدی بود که مرا در آغوش کشید و به من تبریک گفت. حقیقتا تجربه بسیار تکان‌دهنده‌ای بود.»

او در عین حال می‌گوید که عاشق کار با مجیدی است  و کار با او رویایی است که در سینمای ایران محقق شده است:‌« همیشه شیفته سینمای ایران بودم، در حقیقت این علاقه را نسبت به هر سینما دیگری خارج از مرزهای هند هم دارم؛ چون آنها با وجود محدودیت‌های موجود، چنین آثار زیبایی را خلق می‌کنند. همیشه می‌خواستم که در ایران کار کنم ولی خوب متاسفانه مشغله کاری اجازه چنین کاری را به من نمی‌داد.»

حالا «محمد» به عنوان نماینده‌ی ایران در اسکار معرفی شده است، به همین خاطر «رحمان» درباره‌ی موسیقی مجبوبش در میان نامزدهای اسکار امسال هم به خبرنگار «ایسنا» توضیح داده است: «موسیقی متن فیلم «ضربه شلاق» را خیلی دوست داشتم، چون موسیقی آن یک موسیقی جاز بود، نوعی از موسیقی که تعداد اندکی از مردم با آن در ارتباطند. به هر حال من هیچ وقت از کار خودم راضی نیستم اما فیلم خیلی خوب است.  خود فیلم چون با ایمان ساخته شده از هر جایزه‌ای خیلی بزرگ‌تر است اما اسکار باعث می‌شود مردم بیشتری فیلم را ببینند و همین خیلی مهم است. به هر حال اسکار را همه دنیا می‌بینند و هر اتفاقی که می‌افتد، ببیننده خواهد‌داشت.»

ای.آر. رحمان که در سنین جوانی از آئین هندوئیسم به دین اسلام رو آورده برنده جوایز بسیاری از جمله سیزده جوایز فیلم فیر، چهار جایزه ملی فیلم هند، یک جایزه بفتا، یک جایزه گلدن گلوب و دو جایزه اسکار شده است.  او فعالیت حرفه‌ای خود در زمینهٔ آهنگسازی فیلم را در دهه ۱۹۹۰ میلادی آغاز کرده و نتیجهٔ بیش از ده سال فعالیت مداوم در صنعت فیلم سازی هند و جهان برای ای. آر. رحمان فروش بیش از صد میلیون نسخه موسیقی فیلم و بیش از دویست میلیون کاست از آثار او است که او را در زمره پرفروش‌ترین هنرمندان موسیقی جهان قرار می‌دهد

خبرنامه:
با عضویت در خبرنامه پاپ موزیک همیشه بروز باشید.
ایمیل خود را بدون www وارد کنید!

ارسال دیدگاه: