جدید ترین اخبار موسیقی و سینما ایران و جهان

займ на карту срочно

محبوبترین مطالب از دیدگاه کاربران

خالق زوربای یونانی در هنوز

خالق زوربای یونانی در هنوز

اخبار موسیقی فردا – سه شنبه ۲۸ مهرماه- آرا و آثار «می‌کیس تئودوراکیس» – آهنگساز و فعال سیاسی شهیر یونانی- که سرود ملی فلسطین را نوشته، در نشر «هنوز» مورد بررسی قرار می‌‌گیرد و نادر مشایخی، دکتر محمد ضیمران، مهران پورمندان، کریستف رضاعی و سروش ریاضی دربارهٔ آن سخن‌رانی خواهند کرد و البته قطعاتی از این هنرمند نیز پخش خواهد شد.

خالق زوربای یونانی در هنوز

 «می‌کیس تئودوراکیس» تئودوراکیس در اکثر گونه‌های موسیقی آثاری را خلق کرده است، کارهای سمفونیک، موسیقی مجلسی، اپرا، اوراتوریو، موسیقی‌ برای باله، موسیقی آوازی و مذهبی، موسیقی برای نمایش‌های کلاسیک یونان، موسیقی‌هایی برای اجراهای تئاتری و موسیقی فیلم… اما عمدهٔ شهرتش به عنوان آهنگساز به چند موسیقی بسیار مشهور او برمی‌گردد که هم واجد بسیاری از ویژگی‌های سبکی او در موسیقی، شکل کاربرد نوا‌ها و ملودی‌های بومی و محلی یونان، استفاده از سازهای سنتی یونانی بودند و هم به خاطر خود فیلم‌ها ــ که اغلب آثاری تأثیرگذار و مهم در سینما بودند. تئودوراکیس همچنین اولین موسیقی فیلمش را در سال ۱۹۵۳ نوشت، اما از سال ۱۹۵۷ فعالیت‌ جدی‌اش را آغاز کرد. موسیقی فیلم طی دو دههٔ ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ به عمدهٔ فعالیت موسیقایی او بدل شد. کارهایی که او برای فیلم‌های مایکل کاکویانیس و کوستا گاوراس نوشت از مشهور‌ترین نمونه‌های موسیقی فیلم در جهانند: زِد (۱۹۶۹ ـ کوستا گاوراس)، در محاصره [در ایران مشهور به حکومت نظامی] (۱۹۷۴ ـ کوستا گاوراس)، پارتیزان‌ها (۱۹۷۳ ـ یانکوویچ)، «زوربای یونانی» (محصول ۱۹۶۴ و با بازی آنتونی کوئین) و همچنین فیلمِ معروف «سرپیکو» (Serpico به کارگردانی سیدنی لومت و با بازی ال پاچینو)

علاوه بر آن ترانه‌هایش به دو گروه تقسیم می‌شوند: ‌ ترانه‌هایی که به مناسبت‌های سیاسی و مبارزاتی‌اش تصنیف کرده و ترانه‌های غنایی و زیبایی که برای فرهنگ شعر و ادبیات یونان نگاشته است. او همچنین موسیقی برای تئا‌تر و موسیقی برای آثار نمایشی کلاسیک یونان نوشته است. اوراتوریوهایی چون مرثیهٔ آوروف، محاصره، پیروزی جسارت، مناجات الاهی، مناجاتی برای کودکان کشته‌شده در جنگ و غیره نوشته است. این نشست را می‌توان دوازدهمین شب از سه شنبه‌های هنوز دانست که این بار با همکاری نشریهٔ گزارش موسیقی در ساعت ۱۸ برگزار می‌شود. شرکت در این برنامه و برنامه کتاب فروشی هنوز برای علاقه مندان آزاد است. کتاب فروشی «هنوز» درخیابان کریمخان، بین ایرانشهر و ماهشهر، پلاک ۱۳۴ قرار دارد.

خبرنامه:
با عضویت در خبرنامه پاپ موزیک همیشه بروز باشید.
ایمیل خود را بدون www وارد کنید!

ارسال دیدگاه: