جدید ترین اخبار موسیقی و سینما ایران و جهان

займ на карту срочно

محبوبترین مطالب از دیدگاه کاربران

درگذشت یکی از معروف‌ترین عاشیق‌های ایران

درگذشت یکی از معروف‌ترین عاشیق‌های ایران

اخبار موسیقی عاشیق «رسول قربانی» از معروف‌ترین عاشیقهای ایران که با عنوان «دده» در بین عاشق‌ها شناخته می‌شد، شامگاه دیروز ششم مهرماه در سن ۸۰ سالگی درگذشت.

درگذشت یکی از معروف‌ترین عاشیق‌های ایران

این هنرمند شهیر دیار آذربایجان که چندی پیش به خاطر سکته مغزی در بیمارستان امام رضا (ع) تبریز بستری شده بود، شامگاه ششم مهرماه سال جاری چشم از این جهان فرو بست.

این استاد حوزه موسیقی عاشیقی چندی پیش نیز به خاطر سکته جزئی در بیمارستان بستری شده بود که پس از آن احوالش رو به بهبودی رفت و توانست در آیین رونمایی از کتاب خود، «سینه مده سسله نن سازیم وار منیم» و تجلیل از مقام شامخ هنری‌اش، ساز به دست بگیرد و با صدایی دلنشین حاضرین را به وجد بیاورد. عاشیق رسول از معدود هنرمندانی بود که در فستیوال‌های خارجی حضور داشته و بیش از ۳ هزار بیت در مضامین عارفانه و دینی و در مدح ائمه اطهار (ع) شعر سروده و همه آن‌ها در سینه این هنرمند محفوظ بود.

رسول قربانی از چهره‌های ماندگار موسیقی ایران، در هشتم اردیبهشت سال ۱۳۱۴ در روستای عباس‌آباد منطقه قره داغ به دنیا آمد. وی فعالیت در عرصه موسیقی عاشیقی را از سال ۱۳۳۰ با شاگردی نزد عاشیق خیرالله، عاشیق حیدر، عاشیق کریم حضرتی و عزیز شهنازی آغاز کرد. او از سال ۱۳۴۳ در رادیو به اجرای موسیقی پرداخت و گاهی نیز در تلویزیون تبریز آواز می‌خواند. در سال‌های میانی دهه شصت، عاشیق رسول قربانی، که به سختی با پارچه فروشی زندگی می‌کرد، خواندن آوازهایی با مضامین مذهبی و انقلابی را آغاز کرد و از سال ۱۳۶۴ در جشنواره‌های مختلف موسیقی محلی داخلی حضور یافته و جوایز ممتازی را دریافت کرد. او همچنین در فستیوال‌های خارجی در ۱۸ کشور جهان از جمله فرانسه، آلمان، هلند، انگلستان، ژاپن، چین، چک، اسلواکی، اتریش، استرالیا، جمهوری آذربایجان (باکو)، مجارستان، یوگسلاوی و ترکیه روی صحنه رفته است.

شایان ذکر است که بار‌ها از عاشیق رسول در جشنواره موسیقی فجر به عنوان هنرمند برجسته موسیقی آشیقلار تجلیل شده و در سال ۱۳۸۳ آیین نکوداشتی به منظور پاسداشت یک عمر فعالیت هنری این استاد شاخص برگزار شد.

همچنین نشان تبریز نیز به این هنرمند برجسته اعطا شده است. مراسم تشییع جنازه این هنرمند، چهارشنبه هشتم مهرماه، در تبریز و از محل مجتمع فرهنگی و هنری ۲۹ بهمن این شهر برگزار خواهد شد. سایت «موسیقی ما» درگذشت عاشیق «رسول قربانی» را به جامعه هنری، خانواده و دوستداران این هنرمند موسیقی ایران تسلیت می گوید.

خبرنامه:
با عضویت در خبرنامه پاپ موزیک همیشه بروز باشید.
ایمیل خود را بدون www وارد کنید!

ارسال دیدگاه: