جدید ترین اخبار موسیقی و سینما ایران و جهان

займ на карту срочно

محبوبترین مطالب از دیدگاه کاربران

شبی که تهران با موسیقی به پاییز سلام کرد

شبی که تهران با موسیقی به پاییز سلام کرد

اخبار موسیقیدر حالی که انتظار می‌رفت انور براهم آلبوم «تجدید خاطرات»، که متاثر از بهار  خزان زده ِ عربی  آن را تولید کرذه روی صحنه ببرد اما این موسیقیدان برجسته تونسی  تنها ۴ قطعه از آلبوم «تجدید خاطرات» را  اجرا کرد. در واقع اجرا  براهم در ایران گزیده‌ای از آثار درخشانش بود که در طی ۲۰ سال گذشته منتشر کرده است و دقیقا به همین دلیل  این اجرا غایت طرفدارانش  در ایران بود تا هنرمند برجسته تونسی را این‌چنین بر صحنه ببینند.

شبی که تهران با موسیقی به پاییز سلام کرد

کنسرت با قطعه «تجدید خاطرات» از همین آلبوم آغاز شد. قطعه‌ای که در خود آلبوم در سی.دی اول به عنوان ترک ۴ جای گرفته است. «تونس در بامداد»  قطعه بعدی  اجرا بود که باز هم از آلبوم «تجدید خاطرات» انتخاب شده بود. قطعه سوم و چهارم این اجرا هم از همین آلبوم بود؛ «ژانویه» و «در جاده».  پس از این چهار قطعه که از آلبوم «تجدید خاطرات» نواخته شد. این کوارتت توانمند  قطعاتی از دیگر آلبوم‌های براهم نواختند.با وجود به اینکه انور براهم با کوارتت نوازندگان آلبوم آخرشبه ایران آمده بود تلقی بر این بود که می‌خواهد ، آلبوم «تجدید خاطرات» را اجرا کند اما براهم با اجرای قطعاتی  از  آلبوم‌های «خمسه» ، « Le Voyage de Sahar»  و «کافه استرخان» که با تنظیم‌های جدیدی ارائه شدند، اثر بدیعی به مخاطبان ایرانی‌اش تقدیم کردم. اغلب قطعات اجرا شده با چنین ارکستری تا کنون ارائه نشده بودند و تنظمیات آنها هم تغییر کرده بود. مثلا قطعه بسیار محبوب ِ « Vague/E la Nave Va» در آلبوم « Le Voyage de Sahar» برای تریو اکاردئون، عود و پیانو  تنظیم شده است. همین قطعه در آلبوم «خمسه» در غالب دو قطعه با تنظیم متفاوتی ارائه شده بود و  مقدمه که پیانو می‌نوازد آنجا توسط آکاردوئون نواخته شده. ولی در تهران این قطعه باز هم تغییر کرده و با ادبیات متفاوتی شب گذشته اجرا شد.این اجرا در مجموعه خودش به عنوان اثر جدیدی از انور براهم بود. قطعات اغلب با تنظیمات جدید و ارکستر متفاوتی از آنچه ارائه شد بود، نواخته می‌شدند. و تهران با انور براهم شبی به یادماندنی را تجربه کرد. اما در گذر این اجرا شاید بد نباشد به چیزی ورای نت‌ها و قطعه‌ها هم اشاره کنیم. اینکه انور براهم و سه عضو دیگر گروه در اجرا تمام و کمال در خدمت رپرتوار انتخاب شده بودند. هیچ نوازنده‌ای قصد نشان دادن توانایی‌هایش را نداشت. کما اینکه در کنسرت بداهه پردازانه «تریو اوپن سورس» علاقمندان موسیقی توانایی‌های حیرت انگیز بیورن مه‌یر و کلاوس گزینگ را در بداهه نوازی دیده بودند اما اینجا شکل موسیقی متفاوت از آن اجرا بود. رپرتواری تقریبا مشخص و هر چهار نوازنده در رپرتوار اجرایی حل شده بودند.برخی از نوازندگان موسیقی سنتی در اجرا دو سال پیش انور براهم در ایران در تالار وحدت شوکه شده بودند از اینکه براهم بداهه نوازی خاصی بر مبنای تکنیک‌های عجیب و غریب انجام نداده  بود و انتقاداتی از این دست به اجرای براهم داشتند. خود این مسئله نشان می‌دهد هنوز اینکه کسی به تنهایی  سازش را بهتر بنوازد و بیشتر روی صحنه دیده شود در موسیقی ایران مسئله است. در صورتی که انور براهم تونسی و گروهش  حداقل یک چیز مسلم داشتند؛ اینکه پیش از هر چیزی موسیقی باید بدرخشد و خود این مسئله در دل خود نشان دهنده این است که سطح فنی و کیفی نوازندگان اجرا تا چه اندازه بالا بود.

در این کنسرت فرانسوا کوتوریه (پیانو)، کلاوس گزینگ (کلارینت باس) و بیورن مه یر (گیتار باس) انور براهم را همراهی کردند. همان چهار نفری که نوازندگان آلبوم بودند و اتفاقا سابقه دیرینه‌ای در همکاری با براهم دارند. کوتوریه که ۳ سال پیش با کوارتت تارکوفسکی به تهران آمده بود و هم او که پیانو درخشان آلبوم «خمسه»  را نواخته است.

 

 

خبرنامه:
با عضویت در خبرنامه پاپ موزیک همیشه بروز باشید.
ایمیل خود را بدون www وارد کنید!

ارسال دیدگاه: