جدید ترین اخبار موسیقی و سینما ایران و جهان

займ на карту срочно

محبوبترین مطالب از دیدگاه کاربران

خون چرا در رگ من زنجیر است زخم من تشنه‌تر از شمشیر است

خون چرا در رگ من زنجیر است زخم من تشنه‌تر از شمشیر است

اخبار موسیقی این روزها قصه ای به وسعت قرن ها در حال روایت است. قصه عشق و دلدادگی که از یک صحرای تفتیده شروع شد و این روزها در دل میلیون ها انسان جای دارد. در هر بخش آن درس های بزرگی نهفته است که توسط راویانی نظیر حضرت سیدالشهدا (ع) و ماه منیر بنی هاشم (ع) بیان می شود. صحبت از قصه عاشورا است که نسل به نسل و قرن به قرن روایت شده است. موسیقی، کتاب، نقاشی، نوحه، تعزیه و فیلم و… هنرهایی بوده اند که هرکدام به طریقی به بیان حقایق این رخداد عظیم پرداخته اند. طی سالهای اخیر هم موزیسین های پاپ و سنتی آثار ماندگاری را در این حوزه ارائه کرده اند. قطعات و آلبوم هایی که بازخورد مثبتی در میان مخاطبان داشته است و در طول این ایام از رسانه ملی هم شنیده می شوند. در گزارشی که پیش روی شما قرار دارد به بررسی برخی از شاخص ترین آلبوم ها و تک قطعاتی پرداخته ایم که با موضوع عزای اباعبدالله الحسین (ع) منتشر شده اند.

خون چرا در رگ من زنجیر است زخم من تشنه‌تر از شمشیر است

*ساقی سرمست – آریا عظیمی‌نژاد و محمدعلی کریمخانی
«ساقی سرمست» یکی از پرمخاطب‌ترین آلبوم‌های عاشورایی است. اثری که در سال ۹۱ و با آهنگسازی «آریا عظیمی‌نژاد» به بازار عرضه شد و قطعاتش هر سال در ایام منتهی به تاسوعا و عاشورای حسینی از رادیو و تلویزیون پخش می‌شود. سبک و سیاق آهنگسازی و تنظیم‌ها و همچنین صدای گرم استاد «محمدعلی کریمخانی» باعث شد تا جوانان هم به سمت این آلبوم جذب شوند و به جای برخی نوحه‌های ریتمیک، در خودروهای خود قطعات این آلبوم را پخش کنند. آریا عظیمی‌نژاد به واسطه شاگردی در مکتب اساتیدی نظیر «جلال ذوالفنون» و «فرهاد فخرالدینی» در عین پایبندی به موسیقی اصیل ایرانی، از موسیقی کلاسیک و حتی مدرن هم در آثار خود غافل نبوده و در آلبوم ساقی سرمست هم این قاعده همیشگی خود را رعایت کرد. او در آلبوم ساقی سرمست از سازبندی متنوعی همچون سه تار، گیتار الکتریک، گیتار آکوستیک، دف و کمانچه بهره برد. همچنین ملودی‌های محزون او و صدای استاد کریمخانی به خوبی توانستند مخاطب را درگیر ابتدا تا انتهای واقعه عاشورا نمایند. آلبوم ساقی سرمست شامل ۱۲ قطعه بود و از سوی موسسه «آوای باربد» در بازار توزیع شد. در کاور این مجموعه هم یادداشتی از دکتر محمد اصفهانی به چشم می‌خورد که درباره آریا عظیمی‌نژاد و موسیقی‌اش استاد محمدعلی کریمخانی نوشته بود. یک سال پس از انتشار آلبوم ساقی سرمست، قطعه «عزای عالم» از این مجموعه موفق به کسب تندیس طلایی بهترین قطعه تلفیقی از اولین جشن سالانه «پا موزیک» شد.

  • *اهل ماتم ۱ و ۲ – محسن شریفیان

«محسن شریفیان» یکی از پژوهشگران موسیقی نواحی است که بیشتر در زمینه موسیقی جنوب کشور فعالیت می کند. موسیقی سوگواری در بوشهر، از نظر تنوع و کثرت ملودی، بخش اعظم موسیقی این منطقه را شامل می شود. این نوع موسیقی از نظر تعلق ملودی و مضمون با آیین های مذهب شیعه پیوند یافته استاین موزیسین در آبان سال ۹۱ آلبوم «اهل ماتم» را در قالب ۲ فشرده و با نام های اهل ماتم ۱ و ۲ منتشر کرد. مجموعه اول شامل ۲۱ قطعه بود و در آن نوحه های پامنبری، مرثیه خوانی و نوحه های عزاداری مردانه و… شنیده می شدهمچنین در مجموعه دوم که ۲۴ قطعه داشت و لالایی های علی اصغر(ع)، نواهای سنج دمام بوشهر و برازجان و ذکر تشییع جنازه از جمله قطعات آن بودند. وی برای ساخت این مجموعه سعی کرده بود در عین پایبندی حفظ اصالت آثار کمی هم آنها را به روزتر کند تا برای همه مخاطبان جذابیت داشته باشد که معمولا شریفیان این حرکت را در کارهای خود به خوبی انجام می دهد. گفتنی ست آلبوم «اهل ماتم» از سوی نشر «ماهور» به مخاطبان عرضه شد. محسن شریفیان تا کنون نسبت به انتشار کتاب در زمینه آواهای سوگواری بوشهر نیز اقدام کرده است
.

  • *ماه مهربون – بنیامین بهادری

خیلی‌ها از آلبوم «۸۵» با عنوان اولین مجموعه «بنیامین بهادری» در دنیای موسیقی یاد می‌کنند. در حالیکه اینطور نیست و اتفاقا او با «ماه مهربون» و در سال ۸۴ توانست مخاطبان زیادی را به سمت خود جذب کند. آن آلبوم به شکل رسمی منتشر نشد و فقط از طریق سایت‌ها و نوار کاست‌ها دست به دست می‌شد اما در آن زمان بازخورد زیادی بین مردم عادی و مداحان اهل بیت داشت. زیرا برخی از مداحان اشعار آن مجموعه که از سروده‌های «فرید احمدی» بود را در هیئات مذهبی زمزمه می‌کردند. از جمله شاخص‌ترین قطعات مذهبی بنیامین در آن زمان می‌توان به «بوی محرمش میاد» و «عموم ابالفضل» اشاره کرد.

 

  • * ذوالجناح می آید، بی سوار… – رسول نجفیان

مخاطبان بیش از آنکه «رسول نجفیان» را با حرفه تخصصی اش یعنی کارگردانی و بازیگری بشناسند او را با ترانه معروف «عجب رسمیه» و بازخوانی قطعه فولکوریک «شبهای گلوبندک» می شناسند. آلبوم نوحه های عاشورایی «ذوالجناح می آید بی سوار» با صدای رسول نجفیان در سال ۱۳۸۹ به بازار آمد. این آلبوم موسیقی ۱۰ نوحه سوگواری با نواهایی که قدمت چهارصد ساله داشتند را شامل می شد. آلبوم فوق ریشه در موسیقی نواحی و اقوام مختلف ایران داشت و با استفاده از همان نواها و اشعار توسط نجفیان بازخوانی شده بود. او پیش از انتشار آلبوم در یکی از مصاحبه های خود گفت: «تنها تغییری که در این نوحه ها داده شده، تعدیل برخی لهجه های غلیظ محلی و نزدیک کردن آنها به گویش پارسی سره است این تغییرات به منظور هر چه قابل فهم تر شدن «ذوالجناح می آید بی سوار» برای همه ایرانیان و مخاطبان این آلبوم موسیقی مذهبی است.
 این آلبوم از سوی شرکت «تصویر دنیای هنر» به بازار عرضه شد.
 

  • * مولای عشق – علیرضا عصار

از زمانی که «سید علیرضا عصار» در دهه هفتاد فعالیت حرفه ای خوانندگی خود را آغاز کرد،قطعات موسیقی مذهبی جزو جدانشدنی آثار او بودند که شاخص ترین آنها قطعه «ای کاروان» با همصدایی دکتر «محمد اصفهانی» بود. عصار در اسفند ۱۳۸۲ آلبوم «مولای عشق» را با ۹ قطعه از سوی شرکت «ایران گام» روانه بازار کردتمامی اشعار این مجموعه از سروده های «مهدی شریفی» بودند و «فواد حجازی» نیز وظیفه آهنگسازی را بر عهده داشت. در این آلبوم نوازندگان سرشناسی نظیر «خاچیک بابائیان»، «ارسلان کامکار»، «مازیار ظهیرالدینی» و «کریم قربانی» نیز حضور داشتند.

  • *گلچین – دکتر محمد اصفهانی

در کارنامه کاری دکتر «محمد اصفهانی» قطعات مذهبی متعددی به چشم می خورد. او در سالهای اولیه فعالیت حرفه ای خود آلبوم «گلچین» را منتشر کرد. این مجموعه نه قطعه ای در سال ۱۳۷۶ توسط شرکت «سروش» به بازار عرضه شد. مضمون کلی این آلبوم عزای حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بود و در قطعاتی نظیر «سقای تشنگان» و «نوگل نینوا» به این موضوع پرداخته شده بود. «احمد عزیزی»، «حسان»، «سپیده کاشانی» و «قیصر امین پور» از جمله شاعران آلبوم گلچین بودند. آهنگسازی و تنظیم ها هم توسط «فریدون شهبازیان»، «علی بکان»، «محمد میرزمانی»، «منوچهر بیگلری» و «شهریار فریوسفی» انجام شده بود.
 

  • * ماه نی – امیرحسین مدرس

نام «امیرحسین مدرس» از اواسط دهه هفتاد و با اجرای برنامه «نیمرخ» مطرح شد. پس از آنکه مدرس تیتراژ سریال های «متهم گریخت» و «زندگی به شرط خنده» را خواند همه منتظر ورود او به عرصه پاپ بودند اما او سبک دیگری را پیگیری کرد. امیرحسین مدرس در سال ۱۳۸۵ آلبوم «ماه نی» را ارائه کرد. در این آلبوم که ۱۲ قطعه داشت از اشعار و نوحه های قدیمی تهران استفاده شده بود که همگی در رثای سالار شهیدان(ع) و بیان واقعه عاشورا بودند. آلبوم ماه نی از سوی حوزه هنری منتشر شد و آهنگسازی و تنظیم تمامی قطعات توسط «حمیدرضا صدری» انجام شده بود.

  • * خورشید – امیرحسین مدرس

«خورشید» دومین آلبوم «امیرحسین مدرس» با موضوع عاشورا بود که در آبان ۱۳۹۰ و با هشت قطعه به بازار عرضه شد. آلبوم خورشید از نوحه ها و اشعار قدیمی بهره می برد و به نوعی در ادامه آلبوم «ماه نی» بود. «امین تارخ» بازیگر سرشناس سینما و تلویزیون سه قطعه از این مجموعه را دکلمه کرده بود که مورد توجه نیز قرار گرفت. این آلبوم از سوی موسسه فرهنگی و هنری «خورشید هشتم» منتشر شد. «علیرضا صالحی نژاد» تنظیم ارکستر را بر عهده داشت و «حمید آداب» نیز میکس و مستر را انجام داده بود. البته هنوز هم نام امیرحسین مدرس در تیتراژهایی که سبک پاپ دارند دیده می شود.

  • * شعار شیعه – حامد رضوانفر و رضا رفیعی

آلبوم «شعار شیعه» در سال ۸۲ توسط حوزه هنری منتشر شد. «حامد رضوانفر» و «رضا رفیعی» به عنوان مداحان این آلبوم ۱۵ قطعه ای حضور داشتند و موسیقی قطعات نیز تلفیقی از سازهای الکترونیک و سازهای ایرانی بود. «امید فتح اللهی» وظیفه آهنگسازی و تنظیم را بر عهده داشت و «مسلم علی پور»، «مرتضی عابدی» و «رضا دربندی» نوازندگان آلبوم بودند.

  • *سردار عاشق – مهدی مقدم

«مهدی مقدم» در سال ۸۷ و همزمان با ایام سوگواری محرم آلبومی را با این مضمون و به صورت اینترنتی منتشر کرد. این مجموعه با نام «سردار عاشق» در آن زمان مورد توجه قرار گرفت و بازخورد خوبی بین مخاطبان داشت. «ایمان قیاسی» در آلبوم سردار عاشق به عنوان خواننده مهمان حضور داشت. «سردار عاشق»، «خاتون صبور»، «لالایی» و «علمدار» عناوین قطعات این آلبوم بود.

  • *غزل عاشورا – محمد حشمتی

«محمد حشمتی» که آلبوم های «اذان می گویند»، «خونه خورشید» و «شب نمناک» و… را منتشر کرده بود در محرم سال گذشته آلبوم «غزل عاشورا» را روانه بازار کرد. «محمد حشمتی» در بخش موسیقی آلبوم غزل عاشورا حضور داشت. او و محمد حشمتی در هشت قطعه این مجموعه از حضور شاعران معروف بهره بردند و چند نغمه عاشورایی را هم بازسازی کردند. غزل عاشورا از سوی شرکت «پنج برگ هنر» به دست مخاطبان رسید.

  •  *عطش و آتش – حاج صادق آهنگران

حاج «صادق آهنگران» یکی از مداحان با سابقه ترین مداحان اهل بیت است که در هشت سال دفاع مقدس صدای او شور خاصی را در جامعه به وجود می آورد. وی آلبوم «عطش و آتش» را به همراه «سید محمد میرزمانی» و با موضوع عاشورا منتشر کرد. قطعات این مداحی های آهنگران بود و یک پد آرام از سازهای ایرانی و کوبه ای در زیر صدای او قرار داشت. آلبوم عطش و آتش شش قطعه داشت و حوزه هنری ناشر آن بود.

  • * غریبانه – غلام کویتی پور

انتشار آلبوم «غریبانه» با صدای «غلام کویتی پور» با استقبال خوبی همراه شد و برخی از این مجموعه به عنوان یکی از آثار جریان ساز موسیقی عاشورا یاد می کننداکثر قطعات آلبوم غریبانه تنظیم ارکسترال داشتند و موسیقی الکترونیک نیز در آن به کار گرفته شده بود و «مجید رضازاده» آهنگسازی آلبوم را بر عهده داشت. شرکت «نوای رامشه» ناشر آلبوم غریبانه بود. کویتی پور مدتی بعد آلبوم «غریبانه ۲» را با موضوع دفاع مقدس منتشر کرد
.

  • *شش گوشه – پویا بیاتی

«پویا بیاتی» هم در کنار قطعات و آلبوم‌های عاشقانه‌ای که دارد در زمینه موسیقی مذهبی هم نسبت به اهل بیت(علیهم السلام) ادای دین کرده است. او آلبوم شش قطعه‌ای به نام «شش گوشه» را در کارنامه کاری خود دارد که تمام آثار آن با موضوع عزای سرور و سالار شهیدان است. «مسعود اصلانی»، «مهدی رحیمی»، «امیر اکبرزاده» و پویا بیاتی از جمله سرایندگان ترانه‌های آلبوم شش گوشه هستند. ساخت موسیقی و تنظیم قطعات آن مجموعه هم بر عهده این خواننده و «فریبرز خاتمی» بود.

  • * هفتاد و دو – مرتضی حیدری آل کثیر و مهدی المومن

»هفتاد و دو» یکی از معدود آلبوم های موسیقی عاشورا به دو زبان فارسی و عربی است . «مرتضی حیدری آل کثیر» و «مهدی المومن» خوانندگان این اثر بودند و «رسول رسولی» در جایگاه آهنگساز و تنظیم کننده این آلبوم ۱۲ قطعه ای قرار داشت. «پیام طونی»، «فرید فراز»، «محمدرضا فراهانی» و «پرویز وزیری» از جمله نوازندگان آلبوم بودند. همچنین اشعار نیز از سروده های «حسین غیاثی»، فرید فراز» و «مرتضی حیدری آل کثیر» بود. «حوزه هنری» این اثر را منتشر کرد.

  • *سلام اولسون – شهروز حبیبی

حاج «شهروز حبیبی» که یکی از مداحان آذری زبان است آلبوم «سلام اولسون» را با دکلمه «امین تارخ» به مخاطبان ارائه کرد. او سال گذشته درباره این مجموعه به سایت «پاپ موزیک» گفت:« این مجموعه شامل دو لوح فشرده است که به دو زبان فارسی و آذری اجرا شده است و هر لوح شامل ۱۲ قطعه است که تمامی قطعات آذری موجود در آن را من اجرا کرده‌ام و قطعات فارسی آن توسط امیر حسین مدرسی اجرا شده است. تنظیم این قطعات به صورت ارکسترال توسط دکتر علی صالحی‌نژاد انجام شده است که سعی شده در تنظیم آنها به سلیقه مردم و خواسته آن‌ها از مداحی و آلبومی که به این منظور ساخته می‌شود، در نظر گرفته شود.

  • *«سلام آقا»، آلبوم عاشورایی ستاره های پاپ

تا کنون آلبوم های گروهی زیادی در بازار موسیقی عرضه شده است اما هیچ کدام به موفقیتی که در حد نام سازندگان آن باشد دست پیدا نکرده است. آلبوم «سلام آقا» با حضور «محسن چاوشی» ، «رضا صادقی» ، «محمد علیزاده» و «مهدی یغمایی» در آذرماه سال ۸۸ منتشر شد. نظرات پیرامون این آلبوم در زمان انتشار بسیار متفاوت بود زیرا برخی این اثر را در ادامه سایر آلبوم های گروهی شکست خورده می دانستند و برخی دیگر از آن به عنوان سکوی پرش محمد علیزاده و مهدی یغمایی یاد می کردند. زیرا این دو خواننده هر کدام سابقه فعالیت حرفه ای موسیقی داشتند اما موفق به انتشار آلبوم نشده بودند و «سلام آقا» در اصل اولین حضور رسمی آنها در بازار موسیقی پاپ بود. برای قطعات این اثر از اشعار «مرحوم آغاسی»، «امیر ارجینی» و «فرزاد حسنی» استفاده شده بود. همچنین «مهدی یراحی»، «میلاد ترابی»، «محسن چاوشی»، «رضا صادقی» و «مهدی یغمایی» در بخش آهنگسازی و تنظیم اثر نیز حضور داشتند. یکی از نکات حائز اهمیت آلبوم سلام آقا این بود که دقیقا همزمان با آغاز ماه محرم به بازار عرضه شد در حالیکه قبل از آن آلبوم «هشت» ماهها پس از ولادت حضرت امام رضا(ع) به بازار عرضه شد. شرکت «تصویر دنیای هنر» آلبوم سلام آقا را به بازار عرضه کرد

.

***

از سوی دیگر هر سال و در ایام منتهی به ماه محرم، جمع زیادی از خوانندگان به منظور عرض ارادت به پیشگاه حضرت امام حسین(ع) تک قطعاتی را با موضوع ایام سوگواری ماه محرم تولید می کنند. این آثار به دلیل نوع موضوعی که دارند مورد توجه قرار می گیرند و در طول ماه های محرم و صفر بیشتر شنیده می شوند. در این بین تک قطعات عاشورایی بسیار متنوع و متعددی هستند که در ادامه به بررسی برخی از شاخص ترین این آثار می پردازیم.

گفتنی است که با کلیک بر روی عنوان هر قطعه می توانید آن را دانلود کنید:

  • *شب دهم – علیرضا قربانی

تیتراژ سریال «شب دهم» کی از پرطرفدارترین آثار موسیقایی با مضمون عزای سالار شهیدان است. اثری که «علیرضا قربانی» با آن پیش از بیش به تمام مردم جامعه معرفی شد و با وجود اینکه بیش از یک دهه از تولید و انتشارش می‌گذرد. اما باز هم پای ثابت کنسرت‌های ارکسترال این خواننده است و از رسانه ملی به دفعات شنیده می‌شود. یکی از نکات جالب ترانه شب دهم این بود که دکتر «افشین یداللهی» بدون ذکر نامی از امام حسین(ع) یا یاران آن حضرت، روایتی متفاوت از واقعه عاشورا را بیان کرد. موسیقی  «فردین خلعتبری» هم بر خلاف تصور عده‌ای که کارهای ارکسترال را صرفا مختص قشر خاصی از مخاطبان می‌دانند، به خوبی در میان عامه جامعه شنیده شد و طرفداران خودش را پیدا کرد.

  • مادرانه – بنیامین بهادری

«بنیامین بهادری» پس از سه سال قطعه جدیدی را برای ایام سوگواری ماه محرم منتشر کرد. این اثر «مادرانه» نام دارد و ترانه آن هم از سروده‌های «فرید احمدی» است. قطعه مادرانه حدودا دو دقیقه زمان دارد و موسیقی ساده‌ و محزونی دارد که توسط خود بنیامین ساخته شده است. مضمون ترانه مادرانه درباره حضرت علی اصغر(ع)، طفل شش ماهه دشت کربلا، است و به همین دلیل برای بنیامین برای کاور آن عکس یک نوزاد را انتخاب کرد. عکس نوزادی که توسط زنده‌یاد «نسیم حشمتی»، همسر مرحوم بنیامین، ثبت شده بود.

  • *توسل – امیر عباس گلاب

«امیر عباس گلاب» با «ستایش ۱ و ۲» به شهرت رسید و مسیرش را با تک قطعات عاشقانه خود ادامه داد. اما همکاری با «حمید صفت» فاز جدیدی از کارهای او بود و به همراه این خواننده رپ هم توانست آثار پرمخاطبی را تولید و منتشر کند. امیرعباس در ادامه تجربه فضاهای متفاوت موسیقایی و مضمونی به سراغ موسیقی مذهبی و عزاداری رفت. او همزمان با آغاز ماه محرم قطعه «توسل» را با ترانه خودش از طریق «تماشاخانه» سایت «پاپ موزیک» در اختیار مخاطبانش قرار داد. قطعه‌ای با تنظیم «فرزاد ماهان» و حمید صفت برخلاف گذشته، این بار بخش‌هایی از ترانه را دکلمه کرده است.

  • *کاکا – علی لهراسبی

قطعه «کاکا» ترانه بسیار سوزناکی داشت و «حامد عسگری» به عنوان ترانه سرا بخشی از رشادت های حضرت عباس(ع) را بیان کرده بود. «علی لهراسبی» نیز با همان لحن اندوهگین همیشگی اش توانست به خوبی حس ترانه را منتقل کند. «فواد غفاری» و «مهدی خیرخواهی» آهنگساز و تنظیم کننده این اثر بودند.

  • *غروبا – غلام کویتی پور و احسان حق شناس

حدودا هشت سال پیش و زمانی که «احسان حق شناس» در اوایل دوره حرفه ای خود به سر می برد قطعه ای به نام «غروبا» را با همصدایی «غلام کویتی پور» منتشر کرد. ترانه سرا و آهنگساز این قطعه «مازیار فلاحی» است و تنظیم نیز توسط «امیر توسلی» انجام شده بود
.

  • *قرص ماه خونین – رضا صادقی

تا کنون نوحه های محلی و تک قطعات متعددی با مضمون عزای ماه محرم با صدای «رضا صادقی» شنیده شده است. «قرص ماه خونین» یکی از این آثار بود که او در رثای حضرت عباس (ع) و با آهنگسازی خود منتشر کرد. «امیرحسین الهیاری» وظیفه ترانه سرایی را بر عهده داشت و تنظیم هم توسط «شجاعت شفاعی» انجام شد.

  • *خواب دیدم – ماهان بهرام خان و هومن سودمند

«هومن سودمند» در سال ۸۹ اولین آلبوم خود به نام «مهره» را روانه بازار کرد و در محرم همان سال قطعه «خواب دیدم» را با همصدایی «ماهان بهرام خان» منتشر کرد. ماهان بهرام خان وظیفه آهنگسازی این قطعه را بر عهده داشت و موضوع آن به اتفاقات پس از واقعه کربلا مربوط می شد
.

  • *علمدار حسین – شاهین آرین

«شاهین آرین» در سال ۹۰ قطعه علمدار حسین را اجرا کرد. ترانه سرای این قطعه «حمیدرضا نصراللهی» بود و «فربد یزدانفر» کار ساخت آهنگ و تنظیم را انجام دادقطعه دیگری که از «شاهین آرین» با مضمون ایام عزاداری ماه محرم منتشر شده، «حماسه عشق» است. این اثر چندی پیش با ترانه‌ای «محمدعلی شیرازی» به گوش مخاطبان رسید. آهنگسازی و تنظیم توسط «امیر علیزاده» انجام شده بود. «اسفندیار قره‌باغی»، «رشید وطن‌دوست» و «کیانا کیارس» هم اجراکنندگان بخش کرال این اثر بودند.

  • *نشد – علی عبدالمالکی

از زمان آغاز فعالیت حرفه ای «علی عبدالمالکی» تقریبا هر سال یک قطعه از او با موضوع ایام سوگواری محرم منتشر می شود. سال ۹۱ و در حالی که او دیگر به جمع خوانندگان رسمی موسیقی پاپ پیوسته بود قطعه «نشد» را به مخاطبان خود ارائه کرد. ترانه این قطعه از سروده های «علیرضا مرتضی قلی» بود و علی عبدالمالکی ملودی آن را ساخت. تنظیم ، میکس و مستر نیز توسط «امیر حیدری» انجام شد. «عمو عباس» و «نفس بکش» دیگر قطعاتی هستند که طی این سالها با صدای علی عبدالمالکی و موضوعیت عزاداری ماه محرم شنیده شده اند.

  •  *راه کربلا – محسن چاوشی

در کارنامه کاری «محسن چاوشی» قطعات مذهبی متعددی به چشم می خورد. چاوشی در سال ۱۳۸۴ قطعه «راه کربلا» را با ترانه ای از «امیر ارجینی» اجرا کرد. خود او علاوه بر آهنگسازی در کنار «رضا فوادیان» تنظیم این کار را نیز انجام داد. نکته قابل توجه در این قطعه نوع سازبندی و استفاده از سازهایی است که در مراسم عزادارای و سینه زنی از آنها استفاده می شود
.

  • *محشر کبری – علی اصحابی

موضوع ترانه «محشر کبری» در مورد شهادت حضرت عباس(ع) است و «علی اصحابی» کار ساخت آهنگ و تنظیم آن را انجام داد. در ساخت این قطعه نیز از سازهای آکوستیک استفاده شده بود. علی اصحابی هفته گذشته هم قطعه جدیدی با همین مضمون با عنوان «خون خدا» منتشر کرد که ترانه آن از سروده های «هادی اصحابی» بود. تنظیم آن هم توسط «امیر حیدری» انجام شده بود.

  • *کربلا – محسن یگانه

قطعه «کربلا» یکی از آثار قدیمی «محسن یگانه» است و اواسط دهه هشتاد و زمانی که او فعالیت های مستقل خود را به صورت جدی پیگیری می کرد تولید شد. محسن یگانه ترانه این قطعه را سرود و مضمون در ارتباط با روز عاشورا است
.

  • *قلب محرم  و  موج محرم بنیامین بهادری و سهراب پاکزاد

حدودا هشت سال پیش و برای اولین بار «بنیامین بهادری» با انتشار قطعات که مضمون عزاداری محرم داشتند به مخاطبان معرفی شد. این قطعات مدتی بعد در قالب یک آلبوم غیررسمی به نام «بوی محرم» دست به دست چرخید و نهایتا در سال ۸۵ او اولین آلبوم رسمی خود را منتشر کرد. این خواننده سال گذشته به همراه «سهراب پاکزاد» دو قطعه به نام های «قلب محرم» و «موج محرم» را منتشر کرد. آنها ملودی این دو قطعه را ساختند و ترانه ها از سروده های «فرید احمدی» بود. «علی پاکدامن» نیز کار تنظیم ، میکس و مستر را بر عهده داشت. گفتنی ست برای قطعات قلب محرم و موج محرم دو کلیپ به کارگردانی «مستانه مهاجر» ساخته شد.

  • *کاروان آفتاب – محمد قلی‌پور

 اولین تک قطعه‌ای که «محمد قلی‌پور» پس از اولین آلبوم رسمی خود منتشر کرد با ماه محرم مقارن شد. او به مناسبت فرارسیدن همین ماه قطعه «کاروان آفتاب» را از طریق سایت «پاپ موزیک» در اختیار مخاطبانش قرار داد.

  • *روز نهم – علیرضا طلیسچی

«علیرضا طلیسچی» که اخیرا به جمع خوانندگان مجاز پیوسته است در سال ۹۰ قطعه «روز نهم» را منتشر کرد. همانطور که از اسم این اثر مشخص است ترانه مربوط به روز تاسوعا است. آهنگسازی ، تنظیم و ترانه سرایی توسط علیرضا طلیسچی انجام شده بود. «دوتا داداش» هم یکی دیگر از قطعات این خواننده است که روایتی از حضور حضرت عباس(ع) در کنار امام حسین(ع) و شهادت آن حضرت در روز تاسوعا است که باز هم علیرضا طلیسچی با ترانه ای سوزناک آن کار را اجرا کرد.

  • *خاموش – غلام کویتی پور

«غلام کویتی پور» یکی از خوانندگانی است که در زمینه مداحی نیز فعالیت می کند و آلبوم های خوبی با موضوع عاشورا تا کنون منتشر کرده است. قطعه «خاموش» با صدای او که از آلبومی به همین نام برگرفته شده بود بسیار مورد توجه قرار گرفت. آهنگساز و تنظیم کننده این قطعه «فرزین قره گزلو» بود و ترانه آن نیز توسط «میثم یوسفی» نوشته شد. آلبوم «خاموش» در سال ۱۳۸۸ منتشر شد.

  • *شرمندتم – حامد محضرنیا

ترانه و ملودی قطعه «شرمندتم» اثری از «حامد محضرنیا» بود. او این قطعه را در محرم سال ۹۲ منتشر کرد و تنظیم آن هم توسط «استار باند» انجام شد. قطعه شرمندتم برای ویژه برنامه «امروز هنوز تموم نشده» ساخته شده بود.

  • *باغ و بهار – امیرحسین مدرس

«باغ و بهار» در اصل یکی از نوحه های قدیمی است که در آلبوم «ماه نی» با صدای «امیرحسین مدرس» بسیار مورد توجه قرار گرفت. آهنگسازی و تنظیم تمامی قطعات آلبوم توسط «حمیدرضا صدری» انجام شده بود. امیرحسین مدرس در سال ۱۳۸۵ آلبوم «ماه نی» را ارائه کرد. در این آلبوم که ۱۲ قطعه داشت از اشعار و نوحه های قدیمی تهران استفاده شده بود که همگی در رثای سالار شهیدان(ع) و بیان واقعه عاشورا بودند.

  • *بارگاه – حسین توکلی

قطعه «بارگاه» چندی پیش با صدا و آهنگسازی «حسین توکلی» از طریق سایت «پاپ موزیک» منتشر شد. ترانه این اثر از سروده های «امید محمدی» است و تنظیم آن هم توسط «فربد یزدانفر» انجام شد. بارگاه موضوعی پیرامون عرض ارادت به ساحت مقدس امام سوم شیعیان داشت و اولین تک قطعه حسین توکلی پس از آلبوم «لرزش» بود.

  • *تعزیه – قاسم افشار

خواننده با سابقه موسیقی پاپ پس از مدتها سکوت قطعه «تعزیه» را در آستانه ماه محرم منتشر کرد. ترانه این اثر توسط «عبدالجبار کاکایی» سروده شده بود و «امیرهوشنگ شاهرخی» هم وظیفه آهنگسازی و تنظیم را بر عهده داشت.

  • *ماتم – امید علومی

این خواننده جوان که پیش از این هم قطعاتی را به مناسبت ماه محرم منتشر کرده بود این بار قطعه «ماتم» را با ترانه خودش به مخاطبان ارائه کرد. آهنگسازی و تنظیم این اثر توسط «میثاق راد» و «حامد برادران» انجام شد.

——————————————————–
*بخشی از ترانه «شب دهم» با صدای «علیرضا قربانی» و از سروده های دکتر «افشین یداللهی»

خبرنامه:
با عضویت در خبرنامه پاپ موزیک همیشه بروز باشید.
ایمیل خود را بدون www وارد کنید!

ارسال دیدگاه: