جدید ترین اخبار موسیقی و سینما ایران و جهان

займ на карту срочно

محبوبترین مطالب از دیدگاه کاربران

از آلبوم مشهور مایکل جکسون تا بادی‌گاردِ ویتنی هیستون

از آلبوم مشهور مایکل جکسون تا بادی‌گاردِ ویتنی هیستون

اخبار موسیقی اینکه کدام آلبوم‌ها پرفروش‌ترین بوده‌اند، جذاب است. اینکه آلبوم جدید «ادل» در هفته اول انتشارش رکوردزنی می‌کند و به آمار و ارقام استثنایی می‌رسد هم جذاب است. اینکه کدام هنرمندان رکورددار پرمخاطب‌ترین کنسرت‌ها بوده‌اند هم جذاب است. بهطور کلی آمار در روزنامه‌نگاری جذاب است و البته سند و مدرک بسیار مهمی برای تحلیل امور مربوطه. تصمیم داریم برای شما هر از گاهی آمارهایی از موسیقی معاصر پایپولار جهان منتشر کنیم. نکات بسیاری در این آمار نهفته؛ از جمله اینکه آیا تلقی ما در ایران در مورد ابرستارهای چند دهه اخیر موسیقی صحیح است یا نه. برای شروع فهرستی برای شما تدارک دیدیم که در آن ۱۰ آلبوم موفق در تعداد هفته‌های صدرنشینی را معرفی کردیم. این فهرست بر اساس آمار فروش کشور امریکا و سایت بیلبورد است.

از آلبوم مشهور مایکل جکسون تا بادی‌گاردِ ویتنی هیستون

فکرش را بکنید آلبوم «تریلر» ِ مایکل جکسون ۳۷ هفته یعنی۹ ماه و یک هفته رتبه اول پرفروش‌ترین آلبوم هفته را حفظ کرده است. یعنی حدود ۲۸۰ روز پرفروش‌ترین بوده. البته با اتکای به شهرت مایکل و این آلبوم، این آمار دور از ذهن نیست؛ اما رتبه دوم برای من جذاب‌تر است؛ آلبوم «شایعات» اثر گروه جاویدان فلیت‌وود مَک. قطعاً این رتبه برای این گروه در این فهرست برای خیلی از ایرانی‌ها حتی آنها که موزیکباز هستند، جالب توجه است. چون خیلی‌ها که در ایران موسیقی گوش می‌کنند و فلیت‌وود مک را دوست دارند هم فکر می‌کنند این یک گروه خاص دهه هفتادی است. نه، فلیت‌وود مک یک سوپرگروه راک دهه هفتادی است که محبوبیت بسیاری نزد مخاطب عام داشته.

فهرست موفق‌ترین صدرنشینان بیلبورد را  با توضیحات هر آلبوم بخوانید. اطلاعات جذابی برای شما دارد.

  • آلبوم «تریلر» اثر مایکل جکسون – ۳۷ هفته
  • آلبوم «شایعات» اثر گروه فلیت‌وود مک – ۳۱ هفته
  • آلبوم «۲۱» اثر ادل  – ۲۴ هفته
  • آلبوم موسیقی متن «باران بنفش» اثر پرینس و روولوشن  – ۲۴ هفته
  • آلبوم موسیقی متن «تب یکشنبه شب» – ۲۴ هفته
  • آلبوم «همر (چکش)! لطفا به آن‌ها آسیبی نرسان» اثر ام‌سی همر  – ۲۱ هفته
  • آلبوم «بادی‌گارد»  اثر ویتنی هیستون و دیگر هنرمندان – ۲۰ هفته
  •  آلبوم «باد را به بند بکش» اثر گرث بروکز  – ۱۸ هفته
  • آلبوم «رقص کثیف» موسیقی متن – ۱۸ هفته
  • آلبوم «میمون‌های بیشتر»  اثر مانکیز  – ۱۸ هفته

  • آلبوم «تریلر» (Thriller) اثر مایکل جکسون (Michael Jackson) از سال ۱۹۸۳، یعنی چند ماه بعد از انتشار آلبوم تا امسال (۲۰۱۵) هنوز هم رکوردار آلبوم‌هایی است که برای مدت زمان طولانی در صدر جدول بیلبورد ۲۰۰ باقی مانده‌اند. این آلبوم در جدولی که تاریخ ۲۶ فوریه ۱۹۸۳ را داشت در صدر نشست و تا ۱۴ اپریل سال بعد به طور ناپیوسته ۳۷ هفته در صدر جدول باقی ماند. «تریلر» ششمین آلبوم استودیویی مایکل جکسون بود و تنها یک سال پس از انتشارش به پرفروش‌ترین آلبوم تاریخ موسیقی جهان تبدیل شد. این آلبوم تا به امروز بیش از ۱۱۰ میلیون نسخه فروش داشته و آلبوم بعدی با اختلاف زیادی از آن در جایگاه دوم قرار گرفته است.

  • دومین رکوردار آلبوم «شایعات» (Rumours) از گروه انگلیسی-امریکایی فلیت‌وود مک (Fleetwood Mac) است. این آلبوم روز ۴ فوریه ۱۹۷۷ منتشر شد و تا سال بعد به مدت ۳۱ هفته در صدر جدول نشست. شایعات یازدهمین آلبوم استودیویی گروه فلیت‌وود مک است و توسط کمپانی رکورد برادران وارنر منتشر شده. این آلبوم در بریتانیا نیز به صدر جدول پرفروش‌ها راه پیدا یافت و در سال ۱۹۷۸ جایزه گرمی بهترین آلبوم سال را از آن خود کرد. این آلبوم بیش از ۴۰ میلیون نسخه فروش جهانی داشته و همین مسئله آن را به یکی از پرفروش‌ترین آلبوم‌های تاریخ موسیقی تبدیل می‌کند.

اما در جایگاه سوم، سه آلبوم در کنار هم قرار می‌گیرند که هر کدام تا به امروز ۲۴ هفته در صدر جدول بوده‌اند. آلبوم «۲۱» ادل (Adele) خواننده معاصر انگلیسی در سبک سول، پاپ و ار اندبی، آلبوم موسیقی متن فیلم «باران بنفش» (Purple Rain) محصول ۱۹۸۴ که اثری از پرینس (Prince) و گروه روولوشن (The Revolution) است و همچنین آلبوم موسیقی متن فیلم «تب یکشنبه شب» (Saturday Night Fever,) محصول سال ۱۹۷۷٫

  • « ۲۱»، دومین آلبوم استودیویی ادل است که به مناسبت تولید آلبوم در بیست و یک سالگی او این عنوان را گرفت. این آلبوم در ژانویه و فوریه سال ۲۰۱۱ در اروپا و امریکا منتشر شد و موفقیت تجاری بزرگی کسب کرد. همچنین در گرمی سال ۲۰۱۲ شش جایزه از جمله جایزه بهترین آلبوم سال را نیز به دست آورد. ادل در نوشتن هر یازده قطعه‌ی این آلبوم همکاری داشته و نوشتن ترانه‌ها را از سال ۲۰۰۹ آغاز کرده بود. او در سپتامبر ۲۰۱۱ اعلام کرد که به عنوان اولین هنرمند زنی که در جدول‌های بریتانیا در میان پنج اثر برتر به طور همزمان دو تک‌آهنگ و دو آلبوم دارد رکوردی را در گینس ثبت کرده است. ادل به کمک آلبوم ۲۱ همچنین اولین هنرمند زنی شد که به عنوان یک هنرمند انفرادی در جدول بیلورد هات ۱۰۰  به طور همزمان سه تک‌آهنگ داشت.

  • آلبوم «باران بنفش»، (Purple Rain) ششمین آلبوم استودیویی پرینس و گروه روولوشن است که به عنوان موسیقی متنی برای فیلمی به همین نام نوشته شده است. این آلبوم در سال ۱۹۸۴ توسط کمپانی رکورد برادران وارنر منتشر شد. این آلبوم عموما در میان بهترین آلبوم‌های تاریخ موسیقی رده‌بندی می‌شود. به عنوان مثال مجله تایم در سال ۱۹۹۳ آن‌را در لیست بزرگترین آلبوم‌های زمان در رتبه پانزدهم قرار داد. و مجله رولینگ استون آن را دومین آلبوم بزرگ دهه هشتاد معرفی کرد همچنین در لیست پانصد آلبوم بزرگ زمان آن را در رتبه ۷۶ گذاشت. بعدها نیز رتبه‌بندی‌های اینچنینی در مورد آلبوم باران بنفش زیاد انجام شد از جمله در سال ۲۰۰۷ که ادیتور مجله ونیتی فر آن را به عنوان بهترین موسیقی متن تاریخ موسیقی فیلم دانست. همچنین دو قطعه‌ی معروف‌تر این آلبوم یعنی «وقتی پرستوها گریه می‌کنند» و «بیا دیوانه شویم» در امریکا در صدر جدول‌ها قرار گرفتند و در قطعه‌ی عنوان آلبوم هم در جایگاه دوم جدول هات ۱۰۰ بیلبورد قرار گرفت. این آلبوم از انجمن صنفی ضبط موسیقی آمریکا (RIAA) 13 مرتبه گواهی پلاتینیوم دریافت کرده و تا آن تاریخ، ۲۲ میلیون نسخه فروش جهانی داشته در نتیجه ششمین موسیقی متن پرفروش تاریخ محسوب می‌شود.

  •  «تب شنبه شب» (Saturday Night Fever) اثر بی‌جیز (Bee Gees) و تعدادی دیگر از هنرمندان آلبوم موسیقی متن فیلمی است به همین نام که در سال ۱۹۷۷ اکران شد. این آلبوم در امریکا برای فروشی بیش از پانزده میلیون نسخه پانزده گواهی پلاتینیوم دریافت کرد و از ژانویه تا جولای سال ۱۹۷۸ به مدت ۲۴ هفته در صدر جدول نشست. همچنین تا مارچ ۱۹۸۰ صد و بیست هفته را در چارت آلبوم‌های بیلبورد باقی ماند. این موسیقی متن تا قبل از اکران فیلم بادی‌گارد پرفروش‌ترین موسیقی متن فیلم در تاریخ موسیقی شناخته می‌شود و تاثیر عظیمی بر فرهنگ ایالات متحده امریکا داشت. این آلبوم همچنین جایزه گرمی برای بهترین آلبوم سال را هم دریافت کرده است و با این حساب تنها آلبوم دیسکو و یکی از دو آلبوم موسیقی متنی است (دیگری آلبوم موسیقی متن فلم بادی‌گارد است) که این جایزه را دریافت می کند. این آلبوم در لیست بزرگترین آلبوم‌های تاریخ مجله رولینگ استون جایزه ۱۳۲ را دارد.

  • آلبوم «همر (چکش)! لطفاً به آن‌ها آسیبی نرسان» (Please Hammer, Don’t Hurt ‘Em)) دومین آلبوم ام‌سی همر (MC Hammer) است که دوازدهم فوریه ۱۹۹۰ توسط کپیتال رکورد منتشر شده.  این آلبوم به مدت ۲۱ هفته در جدول بیلبورد ۲۰۰ در جایگاه اول نشسته بود. یکی از مشهورترین قطعات این آلبوم ۵۹ دقیقه‌ای «نباید به این دست بزنی» بود که در بسیاری از فلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی استفاده شده.

  • آلبوم «بادی‌گارد» (The Bodyguard) موسیقی متن فیلمی به همین نام است که در نوامبر ۱۹۹۲ منتشر شد. از این آلبوم سیزده قطعه‌ای شش قطعه توسط ویتنی هیستون (Whitney Houston) خواننده صاحب نام موسیقی پاپ امریکا اجرا شده و هیستون تنها در نوشتن ترانه‌ی یک قطعه همکاری کرده است. معروف ترین قطعه‌ی این آلبوم به نام «همیشه دوستت خواهم داشت» ترانه‌ای است از دولی پارتون ترانه‌سرا، بازیگر، خواننده و نویسنده امریکایی که یکی از مشهورترین و پرفروش‌ترین ترانه‌های تاریخ موسیقی پاپ است. موسیقی متن بادی گارد اولین آلبومی است که فروش آن طبق ارزیابی سیستم «نیلسن سوانداسکن»  بیش از یک ملیون نسخه در هفته‌ی اول انتشارش فروش داشته. این آلبوم جایزه گرمی برای بهترین آلبوم سال را هم دریافت کرده و در سال ۱۹۹۹ هفده گواهی پلاتینیوم از انجمن RIAA گرفته است. این آلبوم همچنین پانزدهمین آلبوم پرفروش ایالات متحده امریکا است. طبق آمارها موسیقی متن بادی گارد تا ژانویه سال ۲۰۱۲، ۴۵ میلیون نسخه فروش جهانی داشته و با این حساب پرفروش‌ترین موسیقی متن یک فیلم محسوب می‌شود

  • آلبوم «باد را به بند بکش» (Ropin’ The Wind) سومین آلبوم استودیویی گرث بروکز (Garth Brooks) خواننده امریکایی در سبک کانتری است که دوم سپتامبر ۱۹۹۱ منتشر شده. این آلبوم در سال ۱۹۹۸ از انجمن ‌ RIAA چهارده پلاتینیوم دریافت کرده است و تا کنون بیش از ۱۷ میلیون نسخه فروش جهانی داشته. قطعه‌ی «بی‌شرمانه» از این آلبوم بازخوانی از ترانه بیلی جوئل است و قبلا در یکی از آلبوم‌های او منتشر شده بود. باد را به بند بکش به گزارش مجله بیلبور اولین آلبوم کانتری است که در هفته اول انتشار خود صدر نشین شده است این آلبوم ۳۹ دقیقه و شامل یازده قطعه است.

  • آلبوم «رقص کثیف» (Dirty Dancing) موسیقی متن فیلمی به همین نام است که ۲۱ اگوست ۱۹۸۷ منتشر شد و موفقیت بزرگی را رقم زد. این آلبوم بیش از ۳۲ میلیون نسخه فروش جهان یداشته و یکی از پرفروش‌ترین آلبوم‌های تاریخ موسیقی محسوب می‌شود. رقص کثیف در سبک پاپ -راک و ار اند بی و شامل ۱۲ قطعه است و توسط هنرمندان مختلفی ساخته و اجرا شده است.

  • آلبوم «میمون‌های بیشتر» (More Of The Monkees) که نهم ژانویه ۱۹۶۷ منتشر شده در سبک پاپ راک است. این آلبوم دومین آلبوم بلند گروه مانکیز (The Monkees) محسوب می‌شود و موفق‌ترین آلبوم این گروه در جدول بیلبورد است. میمون‌های همچنین اولین آلبوم پاپ -راکی است که به عنوان آلبوم پرفروش سال شناخته شده است. آلبوم شامل دوازده قطعه است و سی و سه دقیقه زمان دارد.
خبرنامه:
با عضویت در خبرنامه پاپ موزیک همیشه بروز باشید.
ایمیل خود را بدون www وارد کنید!
علیرضا می گويد: پاسخ دادن

خوب بود،مرسی

ارسال دیدگاه: